Archief

Rebranding voor internationale biljartmerken

Loontjens Biljarts is een naam die al bijna honderd jaar in positieve zin bekend staat in de biljartwereld. Het concern levert wereldwijd tafels en toebehoren onder verschillende merknamen. Om de marktpositie van die merken te versterken, is het merkportfolio doorgelicht en zijn de merken visueel vernieuwd.

De verschillende merken die Loontjens Biljarts in haar portefeuille heeft, hebben allemaal een eigen verhaal. “Elk merk heeft een eigen identiteit en is gericht op een specifieke categorie binnen de markt,” vertelt Hans van den Boom, strategisch adviseur bij BOOM Communicatie. “Het was in eerste instantie dus van belang om het merkportfolio tegen het licht te houden, zodat de juiste conceptuele keuzes konden worden gemaakt.”

Een ander belangrijk advies was om de merknaam te vertalen naar het Engels: Loontjens Biljarts werd omgedoopt tot Loontjens Billiards. “Dat zorgt voor een betere aansluiting bij doelgroepen en biedt ruimte voor een meer internationale profilering,” aldus Van den Boom, die eerder een column schreef over de merknaam als positioneringsinstrument waarin hij reeds een tipje van de sluier oplichtte.

Visuele rebranding: multi branding

De strategie van multi branding vormde het uitgangspunt van de visuele rebranding, licht Robert Jan van Herpen, visueel ontwerper bij BOOM Communicatie, toe: “Ieder merk krijgt daarbij een eigen visuele identiteit. Dat zorgt op de verschillende markten die Loontjens Biljarts met haar merken bedient, voor duidelijkheid. Deze insteek past goed bij de productstrategie die door het bedrijf wordt gevoerd. Aan de achterkant zijn de merken natuurlijk aan elkaar verbonden, omdat ze onder één groep vallen, maar in hun uitstraling zijn het autonome merken.”

 

De merken winnen aan uitstraling en profileringskracht. Dat past bij de internationale groei die het bedrijf en haar merken doormaken.De merken winnen aan uitstraling en profileringskracht. Dat past bij de internationale groei die het bedrijf en haar merken doormaken.

Robert Jan van Herpen (BOOM Communicatie)

 

Drie merken die onderdeel uitmaken van de overkoepelende groep bleken een visuele rebranding nodig te hebben: Billiard Industry Supplies (BIS), Gabriëls en Vector. Voor Loontjens Biljarts zelf werd eveneens een nieuw logo ontworpen. “Bij al deze opdrachten was het de uitdaging om het juiste evenwicht te vinden,” zegt Van Herpen. “Van zichzelf is deze branche in conceptueel opzicht namelijk nogal behoudend, zeker in vergelijking met andere commerciële branches. Uitspattingen in de creatieve uitwerking zouden niet goed aansluiten bij de beleving van de doelgroepen. Daarom hebben we gezocht naar vormen- en beeldtaal die herkenbaar zijn voor de biljartwereld, om daar vervolgens echt iets aan toe te voegen.”

 

 

Vormentaal

De nieuwe visuele identiteit van het merk BIS is opgebouwd uit drie biljartballen. Door een overlappend effect toe te passen, komt de totaalaanpak, de samenhang die het merk zo kenmerkt goed tot uiting: BIS levert namelijk een verscheidenheid aan biljartgerelateerde producten. Ook in het ontwikkelde Vector-logo is een associatieve vormentaal aanwezig. De V-vorm met een ronde hap eruit, is namelijk grafisch afgeleid van het daadwerkelijke product dat het merk op de markt brengt: de rubberen biljartband.

Voor biljarttafelproducent Gabriëls, een merk dat met name in Zuidoost-Azië bekendheid heeft en daar zeer hoog staat aangeschreven, was het juist van groot belang om herkenbaar te blijven. “Het bestaande logo vormde dan ook het vertrekpunt bij de hernieuwing van het logo en de huisstijl van Gabriëls,” vertelt Van Herpen. “Met subtiele aanpassingen is het logo gemoderniseerd, waarbij alle herkenbare vormen zijn behouden.”

Ook voor het ‘nieuwe’ Loontjens Billiards ontwikkelde BOOM Communicatie een nieuw logo. Daarbij is eveneens gekozen voor een vormentaal die aansluit op de branche. Van Herpen: “De ‘L’ van Loontjens Billiards staat symbool voor een hoek van de biljarttafel, en in de ‘B’ zijn twee biljartballen te zien. Door de complementaire kleurkeuze vormt dit logo een sterk samenspel, dat zowel in tekst als beeld herkenbaar en krachtig communiceert.” De ontwikkelde logo’s en huisstijlen zijn inmiddels gereed en worden binnenkort geïmplementeerd. Van Herpen: “Daarmee winnen de merken aan uitstraling en profileringskracht. Dat past bij de internationale groei die het bedrijf en haar merken doormaken.”