Archief

Regels voor commercie op social media

Er mogen na 1 januari geen misverstanden meer zijn over de commerciële intenties van berichten op de social media. Dat is bepaald in de Reclamecode Social Media, die deze maand is goedgekeurd door de Stichting Reclame Code.

Bedrijven en personen die sociale media bedrijfsmatig gebruiken, moeten dit vanaf 1 januari 2014 duidelijk aangeven bij hun bericht. Bijvoorbeeld door de hashtag ‘#spon' aan het bericht toe te voegen bij een sponsorbericht, of de hashthag ‘#ad' als het gaat om een advertentie. Personen die betaald krijgen omdat ze op hun Facebook- of Twitterpagina een product promoten, zoals sommige bekende Nederlanders doen, zijn dit dan ook verplicht. Een toevoeging als ‘het bedrijf stimuleerde mij tot dit bericht' kan volstaan. Ook bij het schrijven van een productreview in een blog moet de auteur vermelden dat hij of zij het product gratis aangeboden heeft gekregen om het te testen.

De code is in het leven geroepen omdat het voor consumenten onduidelijk was welke berichten er spontaan en welke er tegen betaling (in geld of in natura) verschijnen. De Reclamecode Social Media verbiedt commerciële berichten niet, maar stelt het wel verplicht om dit er duidelijk bij aan te geven. Verder is er per 1 januari ook een manipulatieverbod. Het is dan verboden om uitingen op de social media zodanig te bewerken dat de gemiddelde consument hierdoor misleid kan worden. Denk aan het veranderen van reacties op een forum. Het aanmaken van een valse identiteit door een adverteerder, bijvoorbeeld om vanuit die andere identiteit positieve reviews te geven over het eigen product of juist slechte kritieken te geven aan producten van de concurrent, wordt door de code ook verboden.

 

Misbruik
De Reclamecode Social Media wordt onderdeel van de Nederlandse Reclame Code, wat de code bindend maakt. Zodra een adverteerder de code niet goed naleeft, is het mogelijk een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. Janneke van Dijk van BOOM Communicatie is kritisch op de wijze waarop handhaving van de code in de praktijk zal werken: “De komende periode zal moeten blijken hoe de nieuwe regels in de praktijk worden opgepakt. Het zal ook zoeken zijn naar manieren waarop de nieuwe regels daadwerkelijk afgedwongen kunnen worden. Bij veel commercieel getinte berichten is het namelijk lastig om na te gaan of er nu wel of niet voor betaald is. Misschien is die druk twitterende BN-er wel een oprechte fan van dat type auto, of van die lekkere parfum. Dus hoe kun je misbruik bewijzen? En wat is de sanctie? Aan de hand van een aantal cases die het komende jaar ongetwijfeld de publiciteit zullen halen, gaan we antwoorden krijgen op deze vragen. Op deze manier gaan we zien hoe de regels die nu op papier staan zich in de dynamische, dagelijkse praktijk van de social media zullen ontwikkelen”.