RiantHuis belooft maatwerk met klasse
Aannemingsbedrijf Fraanje streeft er naar om optimaal te voldoen aan de leefwensen van haar doelgroepen. Zo biedt Fraanje al geruime tijd een bouwconcept aan dat inspeelt op de behoefte aan betaalbaar maatwerk in de bouw van nieuwbouwwoningen. In de praktijk bleek echter dat de oorspronkelijke naam ‘Multiwoning' en de bijbehorende huisstijl van dit bouwconcept onvoldoende recht deden aan de kwaliteit en het onderscheidend vermogen ervan. Fraanje deed een beroep op BOOM Communicatie om hier verandering in te brengen. Met als resultaat: RiantHuis.
Het bouwconcept werd volgens Benjamin Steenbeek van Fraanje destijds ontwikkeld om woonwensen te vertalen in een betaalbaar en uitvoerbaar ontwerp: “De klant kiest één van de basistypen en past deze vervolgens volledig naar eigen wensen aan. Daarbij staan gemak en betrouwbaarheid centraal. Gedurende het hele bouwproces doet de klant zaken met één partij, wat zowel tijd als geld bespaart. De kwalitatief hoogwaardige woningen worden sleutelklaar opgeleverd tegen een vooraf vastgestelde prijs, zodat de klant precies weet waar hij of zij aan toe is”.
Maatwerk
Volgens BOOM-directeur Hans van den Boom presenteerde het Multiwoning-merk de woningen te veel als dertien-in-een-dozijn: “Op sfeerimpressies stonden bijvoorbeeld twee identieke basistypen als buurwoningen afgebeeld. Dat past natuurlijk niet bij het idee van maatwerk. Om recht te doen aan het concept, moesten we het veel chiquer neerzetten. Dat begon al bij de merknaam en het logo, die te veel ‘doe-het-zelf'-associaties opriepen. Daarnaast strookte de Italiaanse benaming van de basistypen niet met hun oer-Hollandse uiterlijk en met de merknaam Multiwoning. Voor het nieuwe merk wilden we het kwaliteitsniveau en de nuchterheid van Fraanje behouden, maar meer klasse en stijl uitstralen”.
Merkwaarden
Middels een positioneringssessie onder interne stakeholders van Fraanje werden de authenticiteit, het onderscheidend vermogen en de relevantie van het bouwconcept vastgesteld. Deze opbrengsten werden meegenomen in een naamgevingstraject. Hierin waren ook de originaliteit en duurzaamheid van de merknaam en de beschikbaarheid van een passende URL belangrijke criteria. Fraanje koos voor de naam ‘RiantHuis', die aansluit bij de gewenste merkwaarden van het bouwconcept. Het logo is een abstracte vorm van een grote, vrijstaande woning. Uit de warme beigekleur spreekt klasse en stijl, en het oranje element zorgt voor een modern, fris accent. Het communicatieconcept ‘Architect van ons eigen geluk' benadrukt de merkbelofte ‘van basiswoning naar uw droomhuis'. Het waarmaken van deze belofte begint al op de nieuwe website .