Archief

Risicomijders zien er geen gat in

Af en toe vallen er gaten in mijn geheugen. Vooral na een heftig avondje met vrienden. Kan erg vervelend zijn. Meestal zijn gaten dan ook onbedoeld en hinderlijk. Soms zijn ze echter bewust gecreëerd. Om te intrigeren bijvoorbeeld. Zo krijg ik regelmatig opmerkingen over het logo van BOOM. Waarom daar een gat in zit? Of het een drukfout is? Ook zijn er mensen die er 300 of 900 vierkante meter in zien. Sommigen zijn er zeer vasthoudend in en reageren heel heftig. Ik geniet daar wel van. Het doet mensen blijkbaar wat als je iets weglaat waarvan zij vinden dat het er toch echt wel moet staan. Dat sterkt mijn gevoel dat het een goed logo is. Het past bij ons. Imago en identiteit matchen. Professioneel en zakelijk, maar wel een tikje rebels. We willen namelijk niet voorspelbaar zijn en alleen met de geijkte oplossingen komen. We kunnen en willen andersdenkend zijn. En wij matchen met klanten die daarvoor openstaan. Zo selecteert het automatisch de klanten die bij ons passen.

Dit fenomeen werd overigens ook onderzocht door de marketingprofessor Henrik Hagtvedt van Boston College. Hij onderzocht de invloed van incomplete typografische logo's, zoals die van BOOM, IBM en Android. Hoe komt het over bij het grote publiek, wat voor perceptie heeft men van het bedrijf? Hij voerde talloze experimenten uit en ontdekte dat mensen incomplete logo's interessanter vinden. Zulke bedrijven werden gezien als creatiever en innovatiever. Er schuilt echter ook een gevaar in. Als je er te ver in gaat en te veel gaten laat vallen, kan men het bedrijf als minder betrouwbaar zien. Het roept dan associaties op met ‘vaagheid' en ‘onduidelijkheid'.

Het is dus raadzaam om niet te overdrijven met het weglaten van gedeeltes van letters als u zich op een conservatieve doelgroep richt die niet houdt van risico's en zeer hecht aan veiligheid en stabiliteit. Preventiegeoriënteerden noemt Hagtvedt die. Banken en financiële instellingen bijvoorbeeld. Nu moeten zij sowieso niet te veel gaten laten vallen, maar ze doen er dus ook verstandig aan hun bedrijfsnaam onaangetast te laten. De zogeheten promotie-georiënteerden houden daarentegen wél van wat prikkelendere logo's. Dit zijn mensen die denken in kansen en openstaan voor veranderingen en nieuwe uitdagingen.

En heee… laten dat nu net de doelgroepen zijn die wij graag als klant hebben!

Hans van den Boom – Algemeen directeur BOOM Communicatie