Archief

‘SAM’ geeft Cabot houvast

Binnen de industrie is ‘Sustainable Asset Management (SAM)' een veelgebruikte term. Over heel de wereld zijn industriële concerns actief met het beheer van hun installaties en processen, gericht op duurzaamheid en veiligheid. Ook Cabot in de Botlek gaat uitvoering geven aan een SAM-programma, afkomstig van het hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Daarbij vraagt de implementatie om een specifieke aanpak, zoals dat in ieder land en op elk industrieel complex het geval is.

BOOM Communicatie heeft ‘SAM' voor Cabot tot leven gewekt in de vorm van een personage. SAM is straks in de hele fabriek te zien. Communicatieadviseur Riona Dietvorst-Doolaard van BOOM Communicatie is betrokken bij dit project: “Om SAM als personage te introduceren binnen Cabot, hebben wij een animatie gemaakt. Daarin legt hij uit hoe hij samen met het personeel van Cabot aan de slag gaat. Hij start bij de afdeling onderhoud, maar zal later ook op andere afdelingen tips geven om de machines in goede staat te houden, storingen te voorkomen en de veiligheid te waarborgen.”

“Onderhoud en veiligheid vraagt continu veel aandacht van onze medewerkers”, vertelt Harold Corstjens, directeur van Cabot Botlek. “Daarom willen wij dit op een interactieve manier overbrengen. Door het op deze wijze invoeren van de nieuwe richtlijnen voor het onderhoud van de machines, hopen wij dat mensen de noodzaak snappen en tegelijkertijd inzien dat het niet vervelend hoeft te zijn”. Riona Dietvorst-Doolaard vervolgt: “Het slagen van de implementatie valt of staat met de wijze van introductie. Wordt er op een te directieve manier gecommuniceerd, dan zal dat ten koste gaan van de bereidheid om mee te werken. Doordat we SAM presenteren als ‘één van de mannen op de werkvloer', is de boodschap laagdrempelig en kunnen we met concrete voorbeelden laten zien hoe makkelijk en logisch het is om volgens de nieuwe richtlijnen te handelen”.

Voor Cabot Botlek is dit niet het eerste project wat op een interactieve manier wordt geïntroduceerd. Zo was er in 2013 al het ‘BUS'-traject. BUS hielp het personeel zich bewuster te zijn van eventuele risico's en aandacht te besteden aan de veiligheid van zichzelf en anderen. Goede werkomstandigheden en duidelijke procedures zijn hierbij van groot belang. “BUS heeft zijn werk zo goed gedaan dat deze inmiddels niet meer weg te denken is uit onze fabriek en daar zijn wij trots op', vertelt Corstjens.

 

Cabot is een internationaal concern met het hoofdkantoor in de Verenigde Staten (Boston). Wereldwijd heeft Cabot 39 productielocaties en 28 verkoopkantoren. Cabot Nederland is gevestigd in het Botlekgebied en maakt ‘carbon black', een vorm van koolstof die als grondstof dient voor vele producten zoals autobanden.