Archief

Samenwerking vraagt om positionering

Als twee organisaties met vooral aanvullende competenties gaan samenwerken, rijst er al snel een positioneringvraagstuk. Zo ook bij WVS-groep, dat de samenwerking is aangegaan met Vebego onder de noemer: WVS Schoonmaak. BOOM Communicatie is gevraagd deze twee krachten te bundelen tot één onderscheidend merk in de markt.

De samenwerking is uniek. WVS-groep voert voor negen gemeenten in West-Brabant de wet sociale werkvoorziening uit en helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zich te ontwikkelen naar zo regulier mogelijk werk. Vebego is een privaat schoonmaakbedrijf, onder meer eigenaar van Hago, Fortron en Stoffels Bleijenberg. Bij het gezamenlijke WVS Schoonmaak zijn zo'n 180 mensen actief aan het werk voor diverse opdrachtgevers.

Sander Blom, algemeen manager van WVS Schoonmaak: “Op het eerste gezicht lijkt het wellicht een vreemde samenwerking, echter voor beide samenwerkingspartners levert het voordelen op. Voor WVS- groep is het een kans om bij grotere opdrachtgevers aan de slag te gaan en Vebego vergroot hiermee haar schoonmaakcapaciteit. Vanaf 2012 verwachten we namelijk dat er tekorten gaan optreden aan goed personeel”.

WVS Schoonmaak geeft BOOM opdracht voor de positionering, waarbij marketingcommunicatie het grootste aandeel heeft. Blom: “Deze unieke samenwerking moet ook op unieke wijze in de markt gezet worden”.

René van Donschot van BOOM: “We zijn in zo'n positioneringstraject altijd blij als bedrijven écht onderscheidende eigenschappen bezitten. Bij WVS Schoonmaak is dat overduidelijk het geval. Het is de kunst om die kracht goed te benoemen en zo naar voren te brengen dat potentiële opdrachtgevers de voordelen inzien en kiezen voor WVS Schoonmaak. Die uitdaging gaan we graag aan!”.

In het derde kwartaal van dit jaar zullen de eerste resultaten het daglicht zien.