Archief

Sampling werkt juist nu

Iedereen kent het wel: je koopt een fijn parfummetje en krijgt aan de kassa een paar proefmonsters mee. Van een nieuw luchtje van hetzelfde merk, een nieuwe dagcrème van de parfumerie zelf, tot een kaartje met een actiekorting voor de volgende aankoop. Eenmaal thuisgekomen kun je lekker snuffelen aan de proefmonstertjes. Als de producent het goed heeft gedaan en het nieuwe luchtje helemaal naar je smaak is, ga je het waarschijnlijk wel een keer kopen. Als je geen proefmonstertje had ontvangen, was het product nooit op zo'n effectieve manier onder je aandacht gebracht.

Niet alleen winkels delen graag proefmonsters uit, ook in andere delen van het bedrijfsleven kom ik dit regelmatig tegen. In mijn functie als trafficmedewerker heb ik veel contact met drukkerijen. Bijvoorbeeld drukkerijen die gespecialiseerd zijn in de bedrukking van enveloppen of juist in de productie van magazines in hoge oplages. Ze hebben allemaal weleens een nieuw product of dienst in hun aanbod, variërend van een nieuwe papiersoort, een andersoortige inkt, een aparte manier van inbinden tot een nieuwe vouwwijze. Neem het voorbeeld van een nieuwe papiersoort: de drukkerij kan de uitbreiding van het aanbod met relaties delen via een e-mailnieuwsbrief. Maar wat werkt er nu beter dan een voorbeeld van het nieuwe papier toe te sturen, zodat ik het kan voelen, zien en ruiken? Niets is leuker dan aan de hand van allerlei samples te ontdekken en uit te pluizen wat ik als innovatie of als extraatje kan bieden aan mijn klanten.

Samples van een product, in mijn geval vanuit de grafische industrie, zijn duidelijker en tastbaarder dan afbeeldingen op de computer of productinformatie op een website. Ik onthoud het ook beter dan zomaar een plaatje tijdens het scrollen. Daardoor kom ik er in mijn advisering naar collega's en klanten sneller mee op de proppen. Een mens geeft nu eenmaal meer aandacht aan een echte sample dan aan een linkje met abstracte productinformatie op een website of in een e-mailnieuwsbrief. Sampling is er dus heel geschikt voor om ‘top of mind' te blijven bij je klanten.

Ook bij het verkopen van diensten blijkt sampling te werken. Een vrijblijvende kennismaking van jouw dienstverlening in de vorm van een presentatie, procesvoorstel of visie op een issue, kan als sampling worden gezien. Ook dan krijgt de klant een ‘proef' van de daadwerkelijke dienst.

Sampling kan een uitstekend middel zijn om een (nieuw) product of dienst te lanceren bij een bestaande doelgroep of te introduceren bij een nieuwe doelgroep. Zelfs in een tijd waarin er online allerlei mogelijkheden zijn om producten en diensten aan te prijzen, loont het om (potentiële) klanten een product of dienst te laten ervaren. Op die manier beleeft de klant de fysieke en emotionele eigenschappen. Die ervaring kan net dat onderscheidend vermogen opleveren dat leidt tot de aanschaf. En daar is het toch allemaal om te doen.

Suzanne Gorter – Trafficmedewerker BOOM Communicatie