Archief

Slimme website is makkelijk te vinden

Vroeger kochten bedrijven veel advertentieruimte in de krant in de hoop dat hun doelgroep de juiste pagina zou openslaan. Tegenwoordig is er internet waarmee een ondernemer zich specifiek op één doelgroep kan richten. Het is daarbij wel zaak om een ‘slimme' website te bouwen die bovenaan in de zoekmachines terechtkomt. En daar actief mee bezig te zijn.

Aanwezig zijn op internet kan leiden tot meer klanten en dus meer omzet. Iedereen met toegang tot internet is namelijk een potentiële koper. Toch is alleen het hebben van een website niet genoeg. Het heeft pas zin als veel mensen de site weten te vinden. En als de consument de informatie waar hij naar zoekt ook daadwerkelijk aantreft, dan is een website effectief. Succes hebben met een website is afhankelijk van een aantal factoren volgens David Westveer van communicatie- en reclamebureau BOOM in Goes.

“Een goede website moet om te beginnen gebruiksvriendelijk zijn en technisch correct werken. Inhoud en vormgeving moeten relevant zijn voor gebruikers. De tekst leest prettig en is door heldere titels eenvoudig te raadplegen. De menustructuur moet evenwichtig zijn. Het is belangrijk daar goed over na te denken. Niet alleen in het belang van een hoge notering binnen zoekmachines, maar ook in het belang van de kwaliteit van bezoeken.”

Bovenaan de lijst

Een slimme website is zo vormgegeven dat zoekmachines de site makkelijk vinden bij het afspeuren van het net. Google, in Nederland de zoekmachine met het grootste marktaandeel, bepaalt aan de hand van een aantal factoren de positie van een site op de resultaatpagina. De wegingsformule die daarbij wordt gebruikt, geeft Google niet vrij. Westveer: “Uiteraard is het mogelijk om tegen betaling een link, een advertentie te kopen, maar inmiddels weet de consument goed onderscheid te maken tussen betaalde en niet-betaalde links. Met een goede zoekmachineoptimalisatie is het mogelijk een website bovenaan in de lijst van Google te laten eindigen. En dat is belangrijk, want veel mensen kijken alleen naar de bovenste drie zoekresultaten.”

Doelgroep
Omdat zoekmachines resultaten tonen op basis van zoekopdrachten zijn webteksten belangrijk. Ondernemers moeten daarom goed nadenken over de doelgroep en naar welke informatie die op zoek is. Verder zorgen links op websites van derden ervoor dat de eigen website hoger in Google eindigt. Een groot voordeel van het gebruik van het internet vindt Westveer dat alles meetbaar is. “Met behulp van statistieken zie je hoe bezoekers op je website zijn terechtgekomen, welke termen hoog scoren en hoeveel bezoekers je trekt. Die gegevens gebruik je om je website bij te werken.”

Viral marketing
Een andere mogelijkheid om op te vallen is zelf actief zijn op internet. Met viral marketing bijvoorbeeld; een soort mond-tot-mond reclame. Eén persoon pikt wat op en vertelt dit door aan persoon twee en drie, die het op hun beurt ook weer doorvertellen. Voor het verspreiden van nieuwtjes zijn nieuwsbrieven of social media als Twitter en Facebook goed bruikbaar.

Integraal overgenomen uit: West-Brabant/Zeeland Business.

Auteur: Elian van 't Westeinde.