Archief

Social influencers als merkambassadeurs

Merken schakelen sinds jaar en dag beroemdheden in om hun producten en diensten aan te prijzen. Op TV, in de krant of op de radio: zij genereren betrokkenheid en kunnen bijdragen aan een positief merkimago. Tegenwoordig bieden social media hen nog een spreekbuis, waarmee zij als zogenaamde ‘social influencers' hun merkvoorkeuren met hun volgers kunnen delen. Maar hoe weet een merk eigenlijk of de door haar gesponsorde boodschap wel bij de doelgroep terecht komt?

De belangrijkste voorwaarde voor de effectieve inzet van een social influencer, is dat hij bij het merk past. Hoewel merken snel – ten onrechte – kiezen voor bekende Nederlanders, is het belangrijker om te focussen op de potentiële conversie van de berichten van de influencer. Voor een acceptabele conversie dient deze in ieder geval een hoger dan gemiddeld aantal volgers te hebben binnen de markt waarin het merk actief is. Daarnaast moet een social influencer marktkennis hebben, regelmatig posten en met elke post reacties van of – beter nog – interacties met en tussen volgers ontlokken. Als een influencer veel retweets of shares krijgt binnen een onderwerp, is het goed om na te gaan op basis waarvan dat is. Dat iemand grappig of controversieel is, betekent nog niet dat volgers hem of haar geloofwaardig vinden.

Conversie
Om te achterhalen wie het beste overeenkomt met uw merk, is het belangrijk om te weten welke social influencer regelmatig relevante trends en onderwerpen ter sprake brengt. Dat kan door een analyse te maken van de meest actieve bloggers of twitteraars rondom een thema. Ook bestaat de mogelijkheid om real-time data te filteren op een specifiek onderwerp en de bijbehorende conversaties te monitoren. Zo kan de rol van de gewenste influencer binnen het netwerk worden beoordeeld. De conversie van zijn berichten – oftewel het aantal likes, clicks, retweets of shares – onder de doelgroep dient hierbij zoals gezegd als leidraad.

Aanpak
Als de gewenste social influencer aan al uw voorwaarden voldoet, kunt u uw merk bij hem of haar introduceren en uitleggen waarom u geïnteresseerd bent in een samenwerking. Een e-mail met follow-up blijkt hiervoor de meest effectieve benaderingswijze. U beschrijft hierin de wederzijdse voordelen van een samenwerking en een kort plan van aanpak. Is er eenmaal een overeenkomst, dan biedt u de influencer content op maat aan. Zo bedient u indirect ook uw doelgroep op maat.

Geraadpleegde bronnen: Finchline.nl.