Archief

Social media-strategie onmisbaar

Heeft u wel eens stilgestaan bij de reden waarom u social media inzet voor uw bedrijf of instelling? Is het om de dialoog aan te gaan met uw volgers? Om hen actief op de hoogte te houden van ontwikkelingen? Of heeft u de accounts maar aangemaakt omdat het ‘erbij hoort'?

Content plaatsen op social media is geen kwestie van ‘zomaar even doen'. Want met een duidelijk doel voor ogen, kunt u social media effectief benutten. Een social media-strategie is hierbij onmisbaar. Helaas is er geen one-size-fits-all-oplossing. Aan een goede strategie liggen de identiteit en vastgestelde positionering van een organisatie of merk ten grondslag. Die bepalen welke doelen u gaat nastreven met het inzetten van social media en op welke manier u die media het beste benut. Vier aspecten moeten in de strategie zijn uitgewerkt: doelstelling, doelgroep(en), kanaalkeuze en contentplanning.

Zonder doel geen weg

Een belangrijk onderdeel uit de social media-strategie is het doel van uw social media-activiteiten. Wat hoopt u er uiteindelijk mee te bereiken? U kunt bijvoorbeeld het doel hebben de naamsbekendheid te vergroten, nieuwe leads te genereren, de customer service te verbeteren of meer engagement te realiseren. Beschrijf welke doelen belangrijk zijn en op welke termijn u deze wilt behalen.

Ken uw doelgroep

Ook binnen de social media brengt u focus aan in de doelgroepen die u wilt bereiken. Het schetsen van persona's helpt verschillende doelgroepen in beeld te brengen. Communicatieadviseur Janneke van Dijk van BOOM Communicatie: “Een persona is een verpersoonlijking van een klantgroep. Een persona vertelt bijvoorbeeld welke leeftijd, koopmotivaties en persoonlijke en geografische kenmerken gelden voor een betreffende klantgroep. Verder is het raadzaam om per persona vast te stellen welke social media-kanalen zij gebruiken, op welke manier zij aangesproken willen worden en hoe zij zich online gedragen. Dit is slechts een kleine greep uit de mogelijke informatie die een persona bevat. Voor iedere doelgroep zijn er namelijk weer andere kenmerken relevant”.

Kanaalkeuze

Los van het feit of een doelgroep zich op een bepaald medium bevindt – of juist niet – is het verstandig om na te denken op welke netwerken ú als merk, bedrijf of instelling aanwezig wilt zijn. Janneke van Dijk: “Facebook leent zich bijvoorbeeld beter voor B2C-merken en LinkedIn voor meer voor B2B. Het komt in de praktijk ook regelmatig voor dat Twitter en LinkedIn worden ingezet om klanten te bereiken en Facebook om een bedrijf of merk als employer brand te profileren. Zo zijn er verschillende tactieken. Tijdens de strategievorming is het zaak hier duidelijke keuzes in te maken”.

Plan uw content

Nu het doel is vastgesteld en de doelgroepen en kanalen zijn gespecificeerd, is het tijd om te bepalen wat u gaat publiceren en wanneer u dat gaat doen. Een contentkalender draagt hieraan bij. Daarin wordt vastgelegd welke berichten er op een bepaald moment interessant kunnen zijn, wanneer u die plaatst, voor welke doelgroep en via welke kanalen. Janneke van Dijk: “Een contentkalender maakt het mogelijk om op tijd te starten met de voorbereidingen. Moet er bijvoorbeeld nog een foto worden gemaakt, een interview plaatsvinden of wilt u een visual (laten) maken? Een goede planning zorgt ervoor dat de content op tijd gereed is”.

Afspraken en beheer

Op deze manier kunt u aan de slag, zult u denken. Maar als de strategie is bepaald en de contentplanning klaar is, valt of staat de uitvoering met de personen die er wel of niet mee aan de slag gaan. Het duidelijk beleggen van taken en verantwoordelijkheden is dus ook een belangrijk onderdeel van uw social media-beleid. Wie gaat de content maken? Wie bepaalt wat er uiteindelijk wel en niet over uw bedrijf of instelling wordt gepost? En wie houdt de reacties in de gaten en mag er uit naam van de organisatie op reageren? Janneke van Dijk: “Net zoals u niet iedereen binnen uw bedrijf als woordvoerder laat optreden op het moment dat er een reporter op de stoep staat, is het ook niet verstandig om zomaar iedereen van alles te laten spuien op uw social media-kanalen. Er zijn dus duidelijke afspraken en heldere taakverdelingen nodig”.

Voor een succesvolle inzet van social media is dus strategie, planning en beheer nodig. Janneke van Dijk: “Heeft u hulp nodig bij het opzetten van een strategie, of wilt u ondersteuning bij de uitvoering? Wij staan u graag bij!”.