Archief

Social mediagebruik sneller en selectiever

De aandachtsspanne van mensen wordt korter; ook op social media. Dat blijkt uit het social mediaonderzoek Wave 9. De belangrijkste conclusie: voor organisaties en merken draait het om relevantie in het nú.

Veranderingen in social mediagebruik

Smartphones en andere ‘connected devices’ groeien nog altijd in bezit en gebruik. Uit het onderzoek dat door mediabureau UM werd uitgevoerd onder maar liefst 52.000 respondenten in 78 landen wereldwijd, komt niet alleen naar voren dat opnieuw meer mensen een smartphone bezitten, maar ook dat zij deze steeds actiever gebruiken. Social media accounts worden zorgvuldiger beheerd, waarbij mensen vooral selectiever zijn. De Nederlandse gebruiker is aan het ‘unfrienden’ geslagen, zo blijkt uit de resultaten van het onderzoek. Ook worden we steeds kritischer ten aanzien van alle informatie die via social media wordt aangeboden.

 

Niet meedoen is geen optie, want de focus verschuift. De social mediakanalen van een organisatie of merk vormen voor doelgroepen steeds vaker de eerste ingang.

Janneke van Dijk (BOOM Communicatie)

 

In een eerder onderzoek luidde de conclusie al dat content meer en meer onderdeel wordt van de dagelijkse conversatie die mensen (online) voeren. Het creëren van sociale waarde door middel van artikelen, visuals, infographics, video’s en andere contentvormen wordt voor organisaties en merken dan ook belangrijker. Relevantie op het juiste moment: dat is de sleutel tot succes. Een uitgekiende social mediastrategie en contentstrategie zijn daarvoor noodzakelijk.

“Het principe is simpel,” stelt Janneke van Dijk, communicatieadviseur bij BOOM Communicatie. “Mensen willen geen content waar ze niets aan hebben.” Dat is ook te zien aan de toename van het aandeel mensen dat adblockers gebruikt. Dat percentage is nu 48%. Van Dijk: “Aan de andere kant is het een interessant gegeven dat maar liefst de helft van de social mediagebruikers bereid is om persoonlijke gegevens vrij te geven in ruil voor kwalitatieve en relevante content. Dat geeft aan dat zij openstaan voor interactie”.

Hier en nu!

Mensen gebruiken hun smartphones dus steeds vaker. Vooral wanneer zij zaken willen regelen. Even geld overmaken, een e-mail beantwoorden of de parkeermeter aanzetten: het gaat via apps snel en gemakkelijk. Op social media groeit het gebruik van instant messaging, bijvoorbeeld via WhatsApp en Facebook Messenger. Evenals het toenemende aantal mensen dat spraakcommando’s gebruikt, maakt zichtbaar dat mensen steeds meer behoefte hebben aan directe feedback. Dat geldt óók wanneer zij een organisatie of merk benaderen via de sociale kanalen. Maar liefst 83% van de mensen is volgens het onderzoek op zoek naar interactie; onder generatie Z is dat zelfs 90%.

Mensen verwachten via social media niet alleen nuttige informatie en ludieke posts, maar vooral gepersonaliseerde antwoorden (36% van de gebruikers) en deskundige adviezen (35%). Een klantenservice die via instant messaging bereikbaar is en die ook nog eens waarde toevoegt, zorgt ervoor dat de klant ‘hier en nu’ verder wordt geholpen. Van Dijk: “Voorheen hadden merken die in een goede instant messaging service voorzagen, een streepje voor op andere merken. Dat is inmiddels veranderd. Het bieden van deze service is geen pluspunt meer, klanten verwachten gewoon dat het er is. Sterker nog: voorziet een merk hier niet in, dan kan het daardoor klanten verliezen. En dat geldt echt niet alleen voor grote merken in de consumentenmarkt. Het gaat ook op voor B2B-bedrijven.”

Focus op social

Het onderzoek van UM legt de nadruk op ‘social’. Niet voor niets, want de Nederlandse consument doet dat ook. Organisaties en merken móeten op dit vlak aandacht besteden aan hun strategie. “Niet meedoen is geen optie, want de focus verschuift,” zegt Van Dijk. “De social mediakanalen van een organisatie of merk vormen voor doelgroepen steeds vaker de eerste ingang.” Afhankelijk van de branche waarin een organisatie zich bevindt, kan een  actieve Facebookpagina belangrijker zijn dan de meer statische corporate website. Van Dijk: “In de ideale situatie zijn beide kanalen geoptimaliseerd en dragen ze gezamenlijk bij aan één krachtige online strategie”.