Archief

Stedenstrijd op het web

Amsterdam is qua volume Nederlands meest besproken stad in online media. Gelet op het aantal berichten per inwoner belandt de hoofdstad echter buiten de top tien. Zwolle neemt dan de eerste plaats in.

Online mediabedrijf Clipit deed onderzoek naar de online berichtgeving over 24 Nederlandse steden in september en oktober 2012. Hierbij keek zij naar de verhouding tussen positieve en negatieve berichtgeving, de heersende platformen en de waarde van de berichtgeving voor de verschillende steden. Vorig jaar kwam Groningen nog als online meest besproken stad uit de bus.

Sentiment
Voetbalberichten blijken een stuwende kracht achter het berichtvolume. Zo profiteert Zwolle van de rentree van PEC Zwolle in de eredivisie van het landelijke voetbal. Wat betreft sentiment – de verhouding tussen positieve en negatieve berichten – neemt Zwolle een tweede plaats in. Zoetermeer gaat hierbij aan kop, voornamelijk dankzij het jongerenfeest Superfris. Middelburg kent het hoogste percentage negatieve berichtgeving. De grote schuldigen hieraan zijn volgens het onderzoek een vermissingszaak en een aanklacht van Greenpeace tegen het Openbaar Ministerie in de Zeeuwse hoofdstad.

PR-waarde
Met betrekking tot de heersende platformen voor de verspreiding van nieuws onderscheidt Clipit redactionele bronnen en social media. Onder de meer inhoudelijke redactionele bronnen verspreidt De Telegraaf veruit de meeste online berichten over steden. Op social media leidt Twitter met grote afstand. Social media laten een positiever sentiment zien dan redactionele bronnen. Tenslotte bepaalden de onderzoekers de PR-waarde van de positieve berichtgeving aan de hand van de kosten van een advertentie van vergelijkbare waarde. Amsterdam voert deze lijst aan. Onder de platformen genereert Twitter de meeste PR-waarde.

 

Operationalisering
Annemieke Boidin-van Egmond, communicatieadviseur bij BOOM Communicatie, plaatst enige kanttekeningen bij de onderzoeksconclusies: “De rol van voetbalberichten lijkt me bijvoorbeeld buitenproportioneel. De studie spreekt over de online meest besproken steden, maar in hoeverre zeggen berichten over PEC iets over de stad Zwolle? Dit benadrukt het belang van een goede operationalisering van de onderzoeksvraag: hoe meet ik datgene waarover ik uitspraken wil doen? Clipit heeft eenvoudigweg alle vermeldingen van ‘Zwolle' op één hoop gegooid, terwijl een extra schifting nodig is om te kunnen spreken van berichten over de stad Zwolle”.

Geraadpleegde bron: Frankwatching.com.