Archief

Stock or shoot

Het ontwikkelen van relevante content is ‘hot en happening'. Dat komt doordat het échte verhaal belangrijker is geworden. Consumenten vragen zich af wie bedrijven nu écht zijn en waar ze voor staan. Bedrijven die dat duidelijk kunnen maken, weten klanten aan zich te binden. Dat lukt lang niet iedereen. Het is ook niet makkelijk. Aan het op papier zetten van de ‘eigen identiteit' gaat een heel proces vooraf. Wie zijn we echt? Waar staan we voor? En – bovenal – denken zowel de managers als de medewerkers hier hetzelfde over?

Voorheen werd de noodzaak van zo'n traject nogal eens gebagatelliseerd. De communicatieadviseurs moesten gewoon ‘maar iets' op papier zetten; zonder zicht te krijgen op de essentie van het bedrijf, zonder tot op de bodem te kunnen gaan. Gelukkig neemt het huidige publiek daar geen genoegen meer mee. En dat heeft consequenties. Bedrijven moeten zich blootgeven. Ze moeten écht vertellen wie ze zijn. En als ze niet authentiek zijn, dan gaat de klant simpelweg naar de concurrent die dat wel is. Of in ieder geval lijkt te zijn.

Pro's en contra's van stockfoto's
Content gaat veel verder dan woorden. Foto's en video's zijn, zeker in de toenemende beeldcultuur waarin wij leven, minstens zo belangrijk. Dat rechtvaardigt de vraag wat een verhaal waard is met een stockfoto ernaast. Naar mijn mening wordt hier nog te weinig over nagedacht. Het gebruiken van stockfoto's kan legitiem zijn, bijvoorbeeld als het gaat om een gebouw, een specifiek object of een dier. Dan zijn er op stock fantastisch mooie afbeeldingen te vinden, van hoge kwaliteit. Soms is het ook gewoon gemakkelijker en goedkoper om stockfoto's te gebruiken, al kan daarbij een kanttekening worden geplaatst. In het vinden en in hoge kwaliteit aanschaffen van stockfoto's gaat stiekem namelijk behoorlijk wat tijd en geld zitten. En wanneer een verhaal verteld moet worden, dan blijken veel stockfoto's, die bijna altijd een ‘Amerikaans sausje' hebben, toch minder geschikt. Zeker waar het foto's van mensen betreft. Wanneer u zich – bijvoorbeeld op uw website – in tekst presenteert als persoonlijk en klantgericht, is het op zijn zachtst gezegd vreemd om daar een foto bij te zien van paar superstrak geklede zakenmensen in één of ander Amerikaans kantoorgebouw. In dat geval is een echte foto van uw team in actie van meerwaarde om de juiste beleving te creëren.

Shoot me!
Zeker wanneer een goede planning wordt gemaakt en de juiste fotograaf voor de opdracht wordt gekozen, hoeft een fotoshoot geen grote belasting te zijn voor de medewerkers en hoeft het ook niet veel te kosten. Al in één dagdeel kan een hele serie goed bruikbare foto's worden gemaakt, die overal voor kunnen worden ingezet: advertenties, website, brochures, social media, etcetera. Wordt er van tevoren goed bepaald welke beelden kunnen aansluiten bij uw identiteit, dan vertellen de foto's het werkelijke verhaal. Foto's die een eerlijk en waarheidsgetrouw beeld scheppen. Precies wat het publiek wil zien.

 

Proef op de som
Even een testje. Er bestaan op alle stockfotosites (honderd)duizenden foto's van baby's. Ik had gemakkelijk één van deze foto's kunnen kiezen voor mijn geboortekaartje of voor een post op de sociale media. Immers, wie gaat het verschil zien of die pasgeboren baby van mij of van een ander is? Laten we de proef op de som nemen: welke foto vertelt mijn échte verhaal, foto 1 of 2?

‘Vorige week zijn wij vader en moeder geworden van onze prachtige dochter. Mooier hadden we het ons niet voor kunnen stellen.'

De moraal van dit verhaal? Besef dat contentontwikkeling meer is dan zomaar een verhaal maken. Het komt er op neer eerst de eigen identiteit vast te stellen en deze dan vervolgens in woord en beeld te vangen. En de foto's en video's die het verhaal moeten ondersteunen, bevestigen of zelfs vertellen, moeten écht zijn. Laten we eerlijk zijn: uw familieplakboek zit toch ook niet vol met foto's van kinderen van een ander? Waarom komen er bij het presenteren van een brandstory dan wel opeens allemaal foto's van mooie modellen voorbij, die overduidelijk niet bij u werken?

Riona Dietvorst-Doolaard – Communicatieadviseur BOOM Communicatie

PS: Ik ben 6 november de gelukkige moeder geworden van Liv. Te zien op foto 2!