Archief

Stuur een duidelijke boodschap

Om de nieuwe enveloppen van Digiline te introduceren, lanceerde Velpa deze week een business-to-businesscampagne. De campagne is er op gericht om een zogenaamde top-of-mind-positie te verkrijgen bij de verschillende afnemersgroepen. Daarnaast moet de campagne bijdragen aan het realiseren van een vraageffect uit de markt.

Velpa maakt deel uit van de PaperlinX-groep en is één van de meest toonaangevende bedrijven in de grafische markt. Velpa is gespecialiseerd in verzendoplossingen en heeft door de jaren heen een ruime ervaring opgebouwd in het leveren, bedrukken en maken van enveloppen. De Digiline-envelop, één van de innovatieve producten van Velpa, is een envelop met speciale luchtkanalen in de hoeken en een hitte- en dus printbestendig venster. De enveloppen zijn met name geschikt voor digitaal bedrukken. Dankzij de unieke eigenschappen zijn ze ideaal voor gepersonaliseerde mailings, kleinschalige acties en bijvoorbeeld het pretesten van mailings. Niet alleen de tenaamstelling en het adres kunnen nu eenvoudig worden afgestemd op de ontvanger, maar ook de hele vormgeving.

Gesegmenteerde strategie
De productvoordelen van de Digiline-enveloppen staan bij de onlangs geïntroduceerde campagne centraal. De producteigenschappen moeten bekend raken bij de specifieke doelgroepen van Velpa, zodat een top-of-mind-positie verkregen wordt en een vraageffect uit de markt ontstaat. Prospects moeten dus als eerste aan Velpa denken in plaats van aan de concurrentie. De Digiline-enveloppen vormen een uniek en sterk product dat is ontwikkeld op basis van de behoefte van de markt. Reden voor Velpa om met een crossmediale campagne een duidelijke boodschap af te geven naar twee specifieke doelgroepen.

Met de door BOOM ontwikkelde campagne richt Velpa zich op creatieven en producenten. Deze twee doelgroepen hebben uiteenlopende eisen en behoeften. Daarom wordt er gesegmenteerd gecommuniceerd met een afgestemde boodschap. Bij producenten, zoals drukkerijen en grafische dienstverleners, ligt de nadruk op het kostenvoordeel en de technische specificaties. Bij de creatieve sector, denk aan communicatie- en reclamebureaus, worden de esthetische en functionele aspecten benadrukt. De enveloppen zien er namelijk fraai uit en bieden tal van mogelijkheden om communicatieboodschappen effectief over te brengen. BOOM-adviseur Luuk Schils licht toe: “Het beoogde effect op langere termijn is een wisselwerking van vraag vanuit de creatieve sector en de producenten. Creatieven en producenten werken vaak samen. We willen bereiken dat producenten aan creatieven adviseren Digiline-enveloppen te gebruiken en andersom. Om dat te realiseren, kunnen de doelgroepen elkaar op een opvallende manier attenderen op het bestaan van deze bijzondere enveloppen”.

Crossmediale campagne
De campagne is crossmediaal opgezet, waarbij online en offline activiteiten worden ingezet. Centraal in de campagne staat de figuur Donny D. Deze persoon is afgeleid van personages uit maffiafilms. Donny is een voormalige ‘fund collector' uit het zuiden van Italië die zijn opleiding volgde aan de ‘School Of Life'. Donny spreekt duidelijke taal, zoals dat bij dergelijke personages gebruikelijk is. De boodschap is bij hem helder zoals ook bij de Digiline-enveloppen. Vandaar de keuze voor dit concept. Met zijn nogal dwingende, intimiderende karakter is Donny D. een opvallende verschijning die in de aanloop naar de campagne de doelgroep via social media op een ludieke wijze volgt. Hierbij zijn Twitter, Facebook en LinkedIn ingezet. Het doel hiervan is het creëren van ´buzz´ en het prikkelen van de doelgroep. Ondersteunend zijn er teaseradvertenties geplaatst in specifieke vakbladen en is Donny door heel Nederland levensgroot waar te nemen op de vrachtauto's van Velpa.

Proefpakket
Aansluitend op de inzet van social media is door middel van een direct mail opgeroepen om een gratis proefpakket aan te vragen op de website 'Stuureenduidelijkeboodschap.nl'. Met een unieke gepersonaliseerde code kunnen ontvangers van de direct mail een proefpakket aanvragen op deze actiewebsite. Accountmanagers van Velpa kunnen de aanvragen monitoren en vervolgens Donny D. het pakket persoonlijk laten afgeven bij accounts en prospects. Op deze wijze krijgen de Digiline-enveloppen extra attentiewaarde.

Send-a-friend
Het deel van de doelgroep dat geen actie onderneemt, wordt op een ludieke, maar dwingende wijze aangesproken om alsnog naar de site te surfen. In eerste instantie strooit Donny via social media met een aantal dreigementen zoals: ‘You are going to sleep with the fishes' of 'I'll feed you to my pigs'. Via de actiewebsite kunnen bezoekers ook zelf een dreigement sturen. De ontvanger krijgt dan een gepersonaliseerde ‘dreigbrief' op de deurmat. De ludieke envelop is overigens te herleiden naar de afzender.

Goede reacties
Gilbert van Zanten, marketingmanager van Velpa, is enthousiast over de resultaten die in korte tijd al bereikt zijn: “Naast de vele goede reacties, meten we na de eerste twee officiële dagen van de campagne 2.900 pageviews op de website. Ook wordt Donny goed gevolgd binnen diverse social media en vliegen de ludieke bedreigingen over en weer via de send-a-friendmodule. Op het proefpakket meten we reeds een veelbelovende conversie van 4,5%”.