Archief

Stuur uw persbericht niet naar de sloop

Bij het bekijken van mijn post verbaasde ik me over een ‘persbericht' dat erbij zat. PERSBERICHT: ‘Wij delen u hierbij mee dat er komend weekend een burenspeeldag plaatsvindt in uw wijk. Wij nodigen u van harte uit om…'. Is dit dan niet gewoon een uitnodiging? Volgens mij wordt er vaak gedacht: zet er maar ‘persbericht' boven en het is opeens belangrijk. Dat is dus niet zo! Een persbericht heeft een specifieke opbouw en moet tevens voldoen aan een aantal criteria.

Voor het schrijven van een goed persbericht bestaan diverse handleidingen. Het is niet zomaar een kwestie van ‘even een artikeltje schrijven' en deze dan versturen. Persberichten schrijven is een kunst en dit kan dan ook het beste gedaan worden door iemand die goed en formeel kan schrijven. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Toen ik nog bij de televisie werkte, kregen we iedere dag tientallen persberichten en slechts een enkele haalde de uitzending.

Wat gaat er fout?
Sommige mensen hebben veel woorden nodig om iets over te brengen. Dat maakt in het dagelijks leven weinig uit, maar in een persbericht is het ‘not done'. Iedere zin moet relevant zijn. Eigenlijk is een persbericht te vergelijken met een sollicitatiebrief. U wilt iets onder de aandacht brengen en de ontvangende partij moet juist ú eruit pikken. Als u een sollicitatiebrief schrijft, probeert u zo kort en krachtig mogelijk te vertellen waarom de keuze op u moet vallen. Een sollicitatiebrief van drie A4'tjes levert dus weinig kans van slagen op. Voor een persbericht geldt hetzelfde. Een persbericht moet ‘oprolbaar' zijn. Zorg daarom dat u met de belangrijkste informatie start. Laat uw persbericht nakijken door collega's, of door een schrijfprofessional. Daarnaast is het belangrijk om creatief met woorden om te gaan. Als u vaak dezelfde woorden achter elkaar gebruikt, stoort dat de lezer. Gebruik verwijswoorden of zoek naar synoniemen.

‘PERSBERICHT: Op 10 mei volgend jaar vieren wij ons 10-jarig bestaan. Ons 10-jarig bestaan is een grote mijlpaal voor ons bedrijf. Ons 10-jarig bestaan laat zien dat wij als bedrijf ons staande hebben weten te houden in deze economisch moeilijke tijden. Daarom willen wij ons 10-jarig bestaan graag samen met u vieren. Schrijf uzelf nu in en ontvang in het kader van ons 10-jarig bestaan 10% korting bij uw volgende aankoop.'

Zo moet het dus niet.

Een goed persbericht voldoet aan de volgende eisen:
1. Het is belangrijk om duidelijk aan te geven wanneer het persbericht begint en eindigt. Veel schrijvers zetten daarom: ‘Persbericht' gecentreerd boven de eerste alinea en eindigen het persbericht met: \\\\\ Einde persbericht\\\\\
2. De titel van uw persbericht moet mensen prikkelen om verder te lezen.
3. De inleiding van het artikel moet antwoord geven op de bekende 5 w's: wie, wat, waar, waarom, wanneer.
4. Een persbericht is nooit langer dan één A4'tje . Houd de tekst kort en krachtig en begin met de belangrijkste informatie.
5. Ga nooit uitvoerig in op rapporten, uitslagen van onderzoeken, jaarverslagen en noem het maar op. Voeg deze als bijlagen toe.
6. Neem uw contactgegevens op, zodat u om een toelichting of reactie kan worden gevraagd.

Ik heb al eerder laten zien hoe het niet moet. Maar hoe het wel kan, rekening houdend met de bovenstaande aandachtspunten, is hieronder te lezen:

Persbericht

Bouwbedrijf De Sloopkogel viert haar 10-jarig jubileum. Om dit te vieren slopen wij op vrijdag 19 oktober om 10:00 uur 10 kantoren aan de Sloopkade in Sloopwijk.

De Sloopkogel ziet haar jubileum als een mijlpaal. Weinig bedrijven in de branche hebben zich staande weten te houden in deze economisch moeilijke tijden. (…) Iedereen die de spectaculaire sloopwerkzaamheden op 19 oktober 2012 wil aanschouwen, is vanaf 9.00 uur van harte welkom aan de Sloopkade 30.

\\\\\Einde persbericht\\\\\

Bouwbedrijf De Sloopkogel
Harry Hamer
E-mail: HHamer@Sloopkogel.com
Telefoon: 06-00000000

Snelle wereld

We leven in een snelle wereld en zoals eigenlijk met alles vinden redacties of journalisten het makkelijk om persberichten per e-mail te ontvangen. Op deze manier kunnen zij de binnenkomende berichten sneller verwerken. Wanneer u het persbericht digitaal aanlevert, staat het wel zo professioneel dat u dit via de zakelijke e-mail doet. Zorg er altijd voor dat uw e-mailadres zakelijk oogt. Een bericht vanuit het mailadres ‘Ilovehorseriding@hotmail.nl' wordt in het algemeen niet heel serieus genomen. Vergeet ook de onderwerpregel niet. Daar hoort kort de kernboodschap van het persbericht. In dit geval: ‘De Sloopkogel viert jubileum met spectaculaire kantorensloop'. Verstuur het persbericht niet te vroeg, dan bestaat de kans dat het op de grote stapel wordt gegooid. Maar voor berichten die laat binnenkomen, is mogelijk geen plaats meer.

Kortom, het schrijven en versturen van een persbericht is moeilijker dan het lijkt. De belangrijkste aandachtspunten heb ik hierboven op een rij gezet, al zijn er zeker nog veel meer aspecten om rekening mee te houden. Laat u daar niet door ontmoedigen, want een goed persbericht schrijven zit al in uw vingers. Ik maak wat dat betreft maar weer de vergelijking met het schrijven van een sollicitatiebrief. En uw laatste brief heeft duidelijk het gewenste effect gehad. Anders had iemand anders uw functie nu!

Riona Dietvorst-Doolaard, Account Executive BOOM Communicatie