Archief

Trend: De vlogger als ambassadeur?

Enzo Knol, Miss Lipgloss Teske de Schepper, wie kent ze niet? De oudere generatie zal niet direct weten wie dit zijn, maar vraag een jongere tussen de twaalf en tweeëntwintig jaar naar deze namen en de kans is groot dat ze één van hen volgen of zelfs fan zijn. Per dag kijken honderdduizenden jongeren naar deze populaire vloggers op YouTube. Een vlog, oftewel een video weblog, is een soort online dagboek waarin je het dagelijks leven van de vlogger volgt.

Eigen YouTube-kanaal met veel volgers
Lag het dagboek in de analoge tijd nog achter slot en grendel; in het digitale tijdperk zijn de persoonlijke ontboezemingen openbaar. Weblogs en sociale media hebben bijgedragen aan de transparantie van de maatschappij. Ook de opkomst van YouTube, de populariteit van de smartphone en de toenemende snelheid en toegankelijkheid van het internet hebben gezorgd voor een nieuw fenomeen dat past bij deze tijdsgeest. Dit is ook de marketingwereld niet ontgaan. Neem Enzo Knol. Als je niet weet waarin hij uitblinkt, is dat geen schande. Het fascinerende is dat er in zijn filmpjes eigenlijk helemaal niet zo veel gebeurt. Maar inmiddels heeft hij ruim 817.000 abonnees en worden zijn video's zo'n 30 miljoen keer per maand bekeken.

Vloggers in de mediamix
Gezien het enorme bereik en hun invloed moeten we de inzet van vloggers als een serieus onderdeel van de mediamix gaan beschouwen. Net als met sporters of artiesten sluiten steeds meer bedrijven contracten met bekende vloggers. Zij worden niet gezien als eenmalige investering, maar ze bouwen een persoonlijke relatie met hen op. Een vlogger als online ‘ambassadeur' voor je merk zorgt niet alleen voor branding, maar ook voor conversie. Via hen bereik je direct het juiste publiek. Vloggers stralen dankzij hun persoonlijke benadering geloofwaardigheid uit. Hun volgers identificeren zich met hen én hun mening. Zij zijn daardoor sneller geneigd de gegeven tips ter harte te nemen én op te volgen.

Gevaren van inzet van vloggers
“Toch kleven er ook gevaren aan een contract met een vlogger”, aldus communicatieadviseur Annemieke Boidin van BOOM Communicatie. “Net als bij sterren kan er een schandaal ontstaan door dronkenschap, fraude of diefstal bijvoorbeeld. Ook kunnen volgers negatief doen over het product waardoor het juist een averechts effect heeft. Verder schuilt het gevaar dat vloggers door hun volgers als te commercieel worden ervaren of legt de vlogger het – al dan niet onbewust – verkeerd uit. Vloggers zijn soms onvoorspelbaar, dat is doorgaans hun kracht.

Belangrijk is ook dat het past binnen het ‘umfeld' van de vlogger. Zij moeten de ruimte krijgen om naar eigen inzicht het product of dienst te gebruiken in zijn of haar vlog. Authenticiteit is binnen dit medium is immers de sleutel tot succes.”