Archief

Van print naar online en weer terug

Het magazine ‘Reistijd' van Veolia Transport Nederland is volledig interactief gemaakt. Reizigers kunnen onder meer via QR-codes en Twitter direct meer achtergrondinformatie verkrijgen en reageren op artikelen.

 

De techniek is er al geruime tijd klaar voor, maar pas in combinatie met het juiste medium biedt interactie via het internet bruikbare mogelijkheden. Reizigers hebben tegenwoordig de middelen om online te gaan binnen handbereik. Een smartphone met een internetverbinding is voldoende. Daarnaast hebben ze tijdens de reis voldoende tijd om zich verder te verdiepen in artikelen of om nieuwe technieken uit te proberen. Een artikel dat gelezen wordt in een magazine, kan met een filmpje op je mobiel nog leuker worden. Vooral wanneer het vervolgens via Twitter met anderen gedeeld kan worden. Het reizigersmagazine van Veolia Transport Nederland speelt in op deze mogelijkheden om de reistijd van hun klanten zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.

De koppeling naar online biedt ook voordelen voor de redactie van Reistijd. Zij volgen de discussies op Twitter over de onderwerpen in het magazine en kunnen die input gebruiken om het blad nog beter af te stemmen op het lezerspubliek. Ook is snel en goed in kaart te brengen hoe het magazine in de loop der tijd gelezen wordt. Eén exemplaar van het magazine wordt gelezen door circa zes personen en de magazines reizen mee met de reizigers, soms zelfs tot in de huiskamer.

Ook voor adverteerders is de online koppeling interessant. Omdat de lezers gestimuleerd worden om interactief met het blad aan de slag te gaan, is het blad aantrekkelijk voor adverteerders die dat ook wensen. Op een activerende advertentie kan de doelgroep direct gehoor geven door zich online aan te melden of meteen een aankoop te doen. Ook krijgen de adverteerders veel meer informatie terug over hun publicatie, dan ze normaliter gewend zijn. De gebruikers van de QR-codes (Quick Response) laten namelijk een spoor van informatie achter en de tweets geven een helder beeld over gevoelens die leven bij de doelgroep.

Het magazine Reistijd, dat door BOOM wordt gerealiseerd, wordt gratis verspreid in het openbaar vervoer dat wordt verzorgd door Veolia Transport Nederland. Het magazine verschijnt vier keer per jaar; voortaan volgens de nieuwe, interactieve formule.