Archief

Veel aandacht voor Tech-know-logy Nieuw imago voor techniekopleidingenBehoefte aan niveau 4 bij bedrijvenTech-know-logy

In dagblad de PZC werd gisteren uitgebreid aandacht besteed aan de campagne ‘Tech-know-logy', waarmee BOOM onlangs een tweede prijs behaalde in de landelijke uitverkiezing ‘Het beste van Pragma'. Voor BOOM bleek die prijsuitreiking een groot succes, omdat naast deze tweede plaats ook de winst in de categorie ‘Het creatiefste van Pragma' werd behaald.

Hieronder de berichtgeving over ‘Tech-know-logy' in de Provinciale Zeeuwse Courant van 4 januari 2010. Binnenkort wordt op deze site een nadere toelichting gegeven bij de achtergronden en de opzet van de campagne.

Er is iets mis met het imago van techniek. Met lang niet alle opleidingen word je lasser of metselaar, maar dat weet bijna niemand. ROC Zeeland is begonnen aan een pr-campagne, die onlangs een tweede plaats haalde bij een belangrijke nationale reclameprijs.

Techniek: dat leidt op tot slecht betaalde banen waar je ook nog eens vuile handen en een slechte rug van krijgt. Denken velen. “Mis”, zegt Joop Maas, senior communicatieadviseur van BOOM Communicatie Goes. “Maar omdat dat het imago is, komen vooral de mensen op techniekopleidingen af die ook echt met hun handen willen werken. Niveau 4 opleidingen stromen om deze redenen niet vol, terwijl juist die voorbereiden op banen op middenkaderniveau. Denk aan werk als uitvoerder, werkvoorbereider of assistent-projectleider bij een bouwbedrijf.”

ROC Zeeland vond het tijd voor verandering en schakelde BOOM Communicatie uit Goes in. Het communicatiebureau pakte een bestaand onderzoek naar jongeren en hun houding tot techniek en hield het tegen het licht voor de Zeeuwse situatie. De resultaten bleken te kloppen.

Maas: “Je hebt de echte bèta's, die bewust kiezen voor techniek. ROC Zeeland bereikt die groep al met hun niveau 1, 2 en 3 opleidingen, dus daar moeten ze niet al te veel aan veranderen. Er zijn er ook die echt niets met techniek hebben. Dan zijn er jongeren die op zich best wel iets met techniek hebben, maar ook geld en status willen verwerven, en daarom vaak kiezen voor een economische opleiding. Of die iets willen betekenen voor anderen en dus uitkomen op een beroep in de zorg. Die laatste twee groepen zijn potentieel interessant voor de niveau 4 opleidingen van techniek en ict. De voorlichting daarvoor moest duidelijk anders.”

Vele brainstorm- en adviessessies verder, was daar de nieuwe campagne met de naam Tech-know-logy. “Het accent bij deze opleidingen ligt meer op kennis. Dus we laten geen stekkertjes, kabeltjes, machines en steeksleutels zien, maar abstractere beelden: een filmset, iemand die buiten op een laptop werkt of een windmolenpark, of een beeld van vrouwe justitia, als een verwijzing naar een digitaal onderzoeker.”

De campagne is net begonnen, maar lijkt veelbelovend. BOOM verwierf er al een tweede plaats mee bij een nationale reclameprijs. “En we hebben nu al belangstelling van ROC's uit het hele land”, aldus Maas.

Een baangarantie, dat gaat nog net te ver. “Zeker in deze crisistijd is het lastiger om werk te vinden”, zegt Jeroen van den Oord, directeur cluster Techniek aan het ROC Zeeland. “Maar de perspectieven zijn goed. De laatste lichting afgestudeerden heeft werk. Ze zitten misschien niet in de luxe-positie van een aantal jaar geleden, toen ze het voor het uitzoeken hadden. Maar dat komt geheid terug als de economie aantrekt. We hebben een intensieve relatie met het bedrijfsleven. Ze geven gastlessen om alvast in contact te komen met de jongeren.”

Operations manager Dimitri van Diest van Eastman Chemical in Middelburg juicht de nieuwe campagne toe. “Ik wist er al van en ben blij dat het gebeurt. Wij hebben veel mensen in dienst van niveau 1, 2 en 3 en minder van niveau 4. En dat heeft echt met het aanbod van leerlingen te maken, want er is zeker behoefte. Als ze over de juiste leidinggevende capaciteiten beschikken kunnen ze ook doorgroeien”. Ook Walter van de Waterbeemd, directeur human resources van Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen zegt dat er grote behoefte is aan niveau 4 mensen, met name werktuigbouw en scheepsbouw. “Wij worstelen met de doorstroom naar niveau 4. Scheepsbouw is er bijvoorbeeld niet in Zeeland.”

De campagne Tech-know-logy van BOOM behaalde medio december een gedeelde tweede plaats in de categorie ‘Het beste van Pragma'. Pragma, de vereniging van onafhankelijke erkende Nederlandse reclameadviesbureaus, reikt deze prijs elk jaar uit voor de beste reclamecampagne van het jaar.

De folder Tech-know-logy ligt inmiddels bij decanen van de middelbare scholen in Zeeland en zal beschikbaar zijn tijdens de open dagen van ROC Zeeland.

In het voorjaar begint het ROC met een reclamecampagne door heel Zeeland, met onder meer posters in bushokjes.