Archief

Veranderende cookiewet biedt ook kansen

De Europese Commissie wil de makers van browsers verplichten om cookies te blokkeren die het gedrag van gebruikers volgen. Als deze wetgeving er komt, heeft dat verregaande gevolgen voor adverteerders. Online advertenties worden minder relevant. Tegelijkertijd biedt een vernieuwde cookiewet kansen.

Tracking cookies

Door het plaatsen van tracking cookies wordt het internetgebruik van mensen in kaart gebracht. Merken en organisaties verkrijgen door het plaatsen van cookies kennis over het surfgedrag van hun websitebezoekers. Ook is het mogelijk om interesseprofielen op te bouwen, die de basis vormen voor de inzet van gerichte online advertentiecampagnes.

 

De veranderende cookiewet zorgt er niet voor dat mensen mínder reclame te zien krijgen.

Janneke van Dijk (BOOM Communicatie)

 

“Het toepassen van cookies is wel aan bepaalde voorwaarden verbonden”, zegt Janneke van Dijk, communicatieadviseur bij BOOM Communicatie. “Zo moet aan websitebezoekers altijd toestemming worden gevraagd voor de plaatsing van cookies. Dit zijn de bekende cookiemeldingen. Zonder cookies werken de meeste websites niet, waardoor eigenlijk iedereen instemt met de voorwaarden.” De nieuwe regels gaan deze default veranderen, volgens Van Dijk: “Standaard wordt de plaatsing van cookies dan geblokkeerd. Alleen als mensen uit eigen beweging aangeven dat ze er gebruik van willen maken, is het toegestaan om cookies te plaatsen.”

Minder relevante reclame

Jeroen Verkroost, directeur van reclamebrancheorganisatie IAB Nederland, zou de wetswijziging een slechte zaak vinden: “Op deze manier zie je veel minder relevante en interessante advertenties”, stelt hij. Met zijn zienswijze is Van Dijk het eens. “De veranderende cookiewet zorgt er namelijk niet voor dat mensen mínder reclame te zien krijgen”, vertelt ze. De hoeveelheid advertenties en banners neemt niet af. Het is alleen niet meer toegestaan om de inhoud met behulp van cookies af te stemmen op de gebruiker. Van Dijk: “Dat maakt digitale reclame minder relevant en daardoor storender”.

Kans om onderscheidend te zijn

Het nieuwe wetsvoorstel wordt begin 2017 verwacht; bij goedkeuring wordt de nieuwe cookiewet vanaf 2018 van kracht. “Voor merken en organisaties wordt het nóg belangrijker om de doelgroep duidelijk voor ogen te hebben”, stelt Van Dijk. Online advertenties komen in mindere mate naar mensen toe. In ieder geval minder gericht en afgestemd. Daarom is het zaak dat mensen een merk of organisatie zelf beter weten te vinden. Van Dijk: “De organische vindbaarheid wordt belangrijker. Het jaar 2017 draait wat mij betreft dus meer dan ooit om zoekmachineoptimalisatie, in de volle breedte. Techniek, design en content hebben daarin allemaal een stem.”

Ook voor de advertentiecampagnes zelf heeft de nieuwe cookiewet gevolgen. “Campagnes krijgen een andere insteek, omdat automatische targeting op basis van interesse of regio niet meer vanzelfsprekend zal zijn”, stelt van Dijk. “In de campagnestrategie is het daarom zaak om na te denken over het bereiken én activeren van de doelgroep. Kansen genoeg daarvoor.”