Archief

Visuele content: eerst zien, dan geloven

De helft van de helft van een seconde. Zo lang deden uw hersenen erover om bovenstaande visual te verwerken. En pas na het zien van het beeld, begon u te lezen. Niet voor niets zijn beelden en video's op sociale media dé aandachtstrekkers. Visuele content levert de meeste likes, shares en comments op. Maar liefst 80% van wat we onthouden, is afkomstig van visuele informatie. De kracht van visuele content is dus wel duidelijk. Toch lopen veel marketeers nog tegen een muur op bij de ontwikkeling en inzet ervan. Zeker als het gaat om social media marketing.

Uitdagingen

Content die door visuals wordt ondersteund, krijgt veel meer views en wordt bovendien sneller en beter verwerkt. Zeker als de gebruikte beelden of video's onderscheidend en relevant zijn. En daar zit nu net het probleem. Dagelijks worden er namelijk wereldwijd biljoenen visuals gedeeld op de verschillende kanalen. Hoe zorgt u ervoor dat uw visuals gezien worden? En wat is de effectiviteit ervan? Terwijl 77% van de marketeers erkent dat visuele content van groot belang is, zegt slechts 7% zeker te zijn van hun huidige strategie. Hoe zit dat? De meeste marketeers staan voor minstens één van de drie volgende uitdagingen:

  • Ontwikkelen van nieuwe visuele content.
  • Meten van effectiviteit.
  • Onderscheidend zijn.

Ontwikkeling van visuele content

Door relevante visuele content aan te bieden, kan een merk, bedrijf of organisatie een hechte band opbouwen met de doelgroep. Geef volgers informatie die ze interesseert. En denk daarbij niet vanuit de organisatie, maar vanuit de gebruiker. Een volger van een snowboardmerk is niet dagelijks op zoek naar een pushbericht over wéér het nieuwste model snowboard. Wél naar gave foto's of video's over snowboarden. Engagement is daarmee direct de belangrijkste KPI in social media marketing. En daarmee is het ook dé manier om de effectiviteit van visuele content te meten. Als u zo kunt aantonen dat de inzet van visuals effect sorteert, wordt het ook eenvoudiger om (meer) budget te krijgen voor de ontwikkeling daarvan.

Bij het ontwikkelen van visuele content zijn enkele zaken belangrijk. Ten eerste is het een vorm van infotainment. Een goede visual inspireert en raakt mensen. Door een visual koppelen aan informatie die voor hen relevant is, zorgt u voor engagement. “Zeker voor plaatsing op social media is het zaak om met iets simpels iets sterks neer te zetten,” zegt Robert Jan van Herpen, ontwerper bij BOOM Communicatie. “Op een esthetische manier in één keer de aandacht trekken, daar gaat het om. De visual dient als ingang naar de rest van de informatie. Maak het dus niet te ingewikkeld.”

Stijl en formaat van visuals

Het is aan te raden om visuele content te ontwikkelen met het oog op specifieke social mediakanalen. Dat erkent 86% van de social media marketeers. En toch gebeurt het in ruim driekwart van de gevallen niet. Eén visual wordt veelal in één formaat via alle kanalen verspreid. En dat levert problemen op. De header in Twitter bijvoorbeeld, heeft het formaat 1500 x 500 pixels. Door agressieve beeldcompressie wordt datzelfde beeld in andere kanalen al snel onscherp, omdat zij andere afmetingen hanteren. Bij het delen van visuals op Facebook worden bovendien de boven- en onderkant afgesneden als het formaat niet voldoet. Is hierover niet goed nagedacht, dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor uw online profilering.

Naast formaat, speelt ook stijl een belangrijke rol. Gebruikers van Facebook en Instagram zijn bijvoorbeeld met name op zoek naar gepersonaliseerde content die inspeelt op emotie.

Zeven tips

Bij het ontwikkelen van visuele content zijn er dus enkele principes die zorgen voor nét dat beetje extra. Door de onderstaande zeven tips toe te passen, zet u visuele content op effectieve wijze in: Toon het product of de dienst in actie, het liefst in een real-life setting.

  • Visualiseer data: infographics werken!
  • Laat zien hoe het er ‘behind the scenes' aan toegaat.
  • Creëer een goede snippet: zet het belangrijkste feit of advies centraal en link door naar het volledige artikel.
  • Kies het juiste formaat voor de visual, afgestemd op het betreffende kanaal.
  • Communiceer consistent (maar niet duplicaat).
  • Zet in op crowdsourcing: laat volgers (eigen) foto's delen en (hash)tags gebruiken.

Geraadpleegde bronnen: Curalate, Kissmetrics