Archief

Voicemail nieuw marketingmiddel

Met een nieuwe techniek zijn voicemailberichten nu ook in te zetten als marketingmiddel. Via ingesproken boodschappen kunnen organisaties klanten op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen.

 

De boodschap wordt als audiobestand rechtstreeks in de voicemailbox geplaatst. Door een automatische sms wordt de ontvanger geattendeerd op het bericht. Het systeem is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf vZine in opdracht van KPN.

Cruciaal is dat de gebruiker toestemming moet geven om voicemailberichten te ontvangen. vZine werkt samen met KPN aan een ‘code of conduct' dat in het stelsel van de Reclame Code Commissie moet worden ingebracht. Om te voorkomen dat de voicemailbox doelwit wordt van spammers krijgt de gebruiker na aanmelding van een dienst een bevestiging met een ‘verificatie-sms'.

Bedrijven kunnen het systeem ook gebruiken als intern communicatiemiddel om werknemers te informeren over de laatste stand van zaken. KPN gebruikte de techniek om de kwartaalcijfers bekend te maken. Van de 8.000 medewerkers luisterde 70 procent het bericht in het eerste uur af. In totaal heeft 85 procent het bericht van algemeen directeur Ad Scheepbouwer beluisterd.

De techniek werkt op dit moment alleen via het netwerk van KPN. Diederik Bijlsma, medeoprichter van vZine, verwacht dat later in dit jaar het bereik wordt uitgebreid met een andere provider.

Geraadpleegde bron: Adformatie.