Archief

'Warme' citymarketing werkt

Gemeenten moeten niet zomaar roepen dat ze aantrekkelijk zijn. Om bewoners en bedrijven te binden aan een stad of regio is meer nodig. Dat vindt Gert-Jan Hospers, bijzonder hoogleraar City- en regiomarketing.

Steden moeten ervoor zorgen dat de stad zo prettig is dat mensen en bedrijven er willen blijven. Gemeenten die zichzelf presenteren door middel van citymarketing en een slogan trekken daarmee geen nieuwe mensen of organisaties aan. Hospers: “Slogans zijn te algemeen. ‘Allemaal Alphen' of ‘Zin in Zevenaar' zegt niets over die plaats. Een stad moet niet zéggen dat ze aantrekkelijk is, ze moet aantrekkelijk zijn”.

De – zoals Hospers het noemt – ‘koude citymarketing' zou moeten bijdragen aan de economische groei van steden of regio's. Dit werkt volgens de hoogleraar wel voor toeristen, maar niet voor nieuwe inwoners of bedrijven. ''Toeristen laten zich manipuleren door zo'n marketingcampagne, maar verhuizen daardoor niet naar een andere plaats'', concludeert Hospers na onderzoek over het verhuizen van mensen en bedrijven. Steden of regio's moeten zorgen voor zaken als stage- en opleidingsmogelijkheden, banen, een gevarieerd woonaanbod, goede bereikbaarheid, soepele vergunningen en voldoende groen- en recreatievoorzieningen om mensen te binden. “Dat soort warme citymarketing heeft veel meer zin en scheelt gemeenten bovendien een hoop geld”.

Communicatieadviseur Luuk Schils van BOOM® gelooft ook niet in lege slogans: “Eerst zorgen dat je je zaken op orde hebt. Dan pas kijken waar je echte sterke punten liggen en die dan krachtig communiceren. Citymarketing moet dus gevoed worden vanuit de authenticiteit van een stad of gemeente. Laat je eigen gezicht zien; dat werkt”. Schils heeft bij de gemeente Rucphen nu zo'n traject ingezet. “Samen met de gemeente is goed gezocht naar de unieke kenmerken en die worden straks in de markt gezet. Geen loze kreten dus en geen loze beloften”.

De populariteit van citymarketing is zo groot dat er deze maand een speciale stichting voor in het leven is geroepen: het Netwerk Citymarketing Nederland. Het netwerk richt zich op de lokale publieke en private sectoren en regionale organisaties. Centraal staat het bevorderen van contacten en het uitwisselen van kennis en informatie tussen beroepsoefenaren, beleidsmakers en beïnvloeders. Citymarketing Nederland zorgt ervoor dat ervaringen van verschillende steden worden gedeeld. Ook organiseren zij regelmatig kennis- en netwerkbijeenkomsten voor beleidsmakers en uitvoerders van citymarketingbeleid.

Geraadpleegde bronnen: Communicatie Online en Parool. Op de foto: Luuk Schils.