Purpose washing maakt meer vuil dan schoon
Maatschappelijke waarde en duurzaamheid. Het zijn zulke veelbesproken onderwerpen dat je bijna zou aannemen dat iedere organisatie oprecht wil bijdragen aan de samenleving. Toch valt de praktijk...
Ik bevond me laatst midden in een discussie over marketing 1.0, 2.0 of 3.0. Ik houd de trends nauwlettend in de gaten, ik lees de literatuur en laat me zo nu en dan bijspijkeren en inspireren, maar is de wereld van de marketing echt veel anders dan 10 jaar geleden?
Tijdens mijn studie bestudeerde ik de welbekende theorieën, van Ansoff, McCarthy en Porter. In een notendop: zoek een gat in de markt, ontwikkel een uniek goed product, ga het verkopen en het resultaat is succes. Is dat passé?
Tegenwoordig moet je het natuurlijk volkomen anders doen. De markt is veranderd, hoor je. Ondoorzichtig. Consumenten kiezen op basis van gevoel, kiezen voor merken, kiezen voor uitstraling en authentieke ‘echte' bedrijven. Wie weet immers het technische verschil tussen een i-Phone en de Idou van Sony? We kiezen voor het image. De consument wil niet meer het beste product, maar zich onderscheiden. Er lopen nu al meer dan 10 miljoen onderscheidende consumenten rond met zo'n onderscheidend plat mobieltje…lees het gehele artikel onder Columns & Advies