Archief

Wat zou Google (moeten) doen?

Achter de schermen rommelde het al even bij Google+. Het team werd steeds kleiner en de topman van de afdeling, Vic Gundtrota vertrok. Het sociale netwerk kwam zelfs te boek te staan als ‘spookstad'. De nieuwe baas van Google+, Bradley Horowitz, schept nu duidelijkheid over de koers: Google gaat de focus leggen op Google Photo en Hangouts als aparte onderdelen, in plaats van alles onder één paraplu te houden. Dát is wat Google gaat doen.

Communicatieadviseur Annelies Braat van BOOM Communicatie gaat in op de rijzende ster, die van koers verandert: “Even leek het succes van Google+ in kannen en kruiken: de ‘likes' die op het sociale netwerk ‘+1' heten, tellen mee bij het bepalen van de zoekresultaten. Zo was op veel websites al snel de rode ‘+1 knop' te vinden. In de praktijk was Google+ bij webmasters en marketeers echter populairder dan bij de gebruikers. Er werden veelvuldig bedrijfsprofielen aangemaakt en locaties gekoppeld, om maar alles voor elkaar te hebben binnen de machtige zoekwereld van Google. En de gebruikers? Die experimenteerden wel, maar zetten de stap naar intensief gebruik in de praktijk niet. Na de eerste tsunami van gebruikers bleken mensen niet bereid om tijd en aandacht te blijven stoppen in Google+, ten kosten van andere social media”.

Annelies Braat begrijpt de stap die Google op dit moment zet wel: “Als je kijkt naar het explosieve succes van Pinterest en Instagram lijkt het omdopen van de fotodienst tot het aparte onderdeel Google Photo's zeker een slimme zet. Daar waar ‘content is king' het devies was in 2014, geven we de kroon in 2015 over aan visuele content. En als Google dan ook nog eens tegemoet komt aan de online succesfactoren: eenvoud en openheid, dan zouden de losse onderdelen Photo's en Hangouts weleens kunnen doorvaren op het reeds geboekte succes”.

“Wat de koerswijziging van Google+ zal brengen? Er wordt gespeculeerd over het einde van het netwerk. Of Google+ echt zal stoppen, weten we niet, maar veranderen zal het zeker”.