Archief

Web is krant voorbij

In Amerika gaat voor het eerst meer reclamegeld naar online kanalen dan naar kranten. In vergelijking met vijf jaar geleden, zijn de advertentiebestedingen in kranten gehalveerd. De uitgaven aan online advertenties zijn juist verdubbeld.

Onderzoek van het bureau Emarketer toont aan hoe de papieren kranten in de Verenigde Staten hun omzet zien dalen ten gunste van online bestedingen. Consumenten in Amerika zijn per dag ongeveer even lang online als dat ze televisie kijken. Die verandering in mediaconsumptie heeft grote gevolgen voor de mediabestedingen, waarvoor dus steeds vaker online kanalen in aanmerking komen. Ook in Nederland is die ontwikkeling duidelijk zichtbaar.

Emarketer becijfert dat Amerikaanse bedrijven in 2010 voor 25,8 miljard dollar uitgaven aan internetreclame en voor 22,8 miljard bij kranten. Geheel tegen die trend in, leverden de online kranten ook omzet in. Adverteerders kozen voor hun online bestedingen dus vooral voor andere kanalen dan de webversies van de bekende dagbladen.

Gebaseerd op bron: Emarketer.com