Archief

Website als showroom

Met de lancering van een nieuw webportaal voor Autobedrijf Janssen is het aanbod van deze merkdealer nu geheel online te benaderen. De nieuwe site is ingericht als verkoopkanaal. Eigenaar Olaf Janssen: “De nieuwe site moet vooral leads opleveren.”

Janssen

Autobedrijf Janssen is merkdealer van Renault, Peugeot, Nissan en Dacia met als bedieningsgebied Oost-Brabant en Noord-Limburg. Jarenlang was de website bij Autobedrijf Janssen het spreekwoordelijke vijfde wiel aan de wagen. Daar is nu verandering in gekomen.

De komst van het internet heeft veel impact gehad op het verkoopproces in de automotive-branche. Consumenten oriënteren en verdiepen zich niet meer sec in een autoshowroom, maar zoeken en vinden een toekomstige droomauto op het web. De corporate website van de dealer behoort dus te functioneren als een digitale showroom waar bezoekers worden geïnformeerd en aangezet tot koop. Reden voor Janssen om BOOM de opdracht te geven om een aansprekende corporate website te ontwikkelen.

Leadgenerator
Autobedrijf Janssen had behoefte aan een multi-merk dealerportaal mét eigen karakter. De diverse gevoerde merken moesten effectief kunnen worden uitgedragen, evenals de eigen identiteit van de onderneming. Dat het webportaal een gestroomlijnde ‘leadgenerator' moest worden, daar was eigenaar Olaf Janssen duidelijk over: “De kracht van het web is in de autobranche inmiddels volledig erkend. De nieuwe site moet vooral leads opleveren.”

Webconcept
Met behulp van de JEI-aanpak is tijdens enkele sessies de webstrategie voor Autobedrijf Janssen vastgesteld. Doelstelling hierbij is het creëren van leads. Daarnaast dient Autobedrijf Janssen tussen al het merkgeweld van de importeurs gepositioneerd te worden als regionaal autobedrijf met een eigen identiteit.

BOOM ontwikkelde een webconcept waarbij op een afgewogen wijze de gevoerde merken, het aanbod van occasions en de eigen organisatie voor het voetlicht worden gebracht. Dit alles binnen een doordacht informatiedesign en met behulp van een afgestemd ontwerp. Het webdesign van het portaal draagt de positionering van Janssen uit: een regionale multi-merk dealer met een eigen karakter. FORTIUS Internet solutions was verantwoordelijk voor de realisatie van het portaal.

Structuur
De overzichtelijke en doordachte structuur van de website dragen evenals de ontwikkelde navigatie bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de website. Gebruikers kunnen snel en op een prettige wijze informatie vinden binnen het webportaal. Een voorbeeld hiervan is de ingerichte zoekfunctionaliteit ‘occasions'. Binnen deze functie kunnen gebruikers occasions op lijst- en detailniveau bekijken.

Door de praktische en functionele grafische presentatie van informatie, kunnen gebruikers eenvoudig exploreren binnen het aanbod van auto's. Hierdoor blijven bezoekers langer op de website en neemt de kwaliteit van het contactmoment toe.

De website is interactief opgebouwd. Bij iedere occasion staan bijvoorbeeld de contactgegevens van de betreffende verkoper. De gebruiker kan hierdoor eenvoudig direct actie ondernemen door de betreffende verkoper te benaderen.

Bezoekers
Door het informatieaanbod op een slimme wijze te ontwikkelen, te ordenen en te voorzien van relevante trefwoorden is de vindbaarheid van de dealer binnen zoekmachines sterk verbeterd. De website is hierdoor vindbaar voor Janssen relevante doelgroepen. Dit bleek al tijdens de eerste week na lancering van het nieuwe webportaal waarin een duidelijke toename van het aantal unieke bezoekers was waar te nemen.

Gepersonaliseerd
Binnen het webportaal van Autobedrijf Janssen is naast de corporate website een afgeschermd extranet opgenomen voor relaties. Relaties kunnen binnen het extranet gepersonaliseerde en afgestemde informatie vinden over de auto die in hun bezit is. Daarnaast biedt het extranet nuttige en praktische informatie betreffende de eigen auto. Met een nieuwsbrief worden relaties op de hoogte gehouden van actualiteiten en mutaties. Zo horen klanten bijvoorbeeld tijdig wanneer de garantie van de auto verloopt en worden zij geattendeerd op verplichte APK-keuringen.

De opdrachtgever kon zijn vreugde bij de ingebruikname van het portaal niet onder stoelen of banken schuiven. Janssen: “Bij het zien en gebruiken van de nieuwe site dacht ik bij mezelf, dit is wat we nodig hebben. Een eigen uitstraling en een sterk design met een hoge usability!”