Archief

Weinig dialoog met bedrijven op Facebook

Nederlandse bedrijven stimuleren op Facebook nog maar mondjesmaat een dialoog met hun fans. Hoewel het gemiddelde aantal fans van bedrijfspagina's op het sociale netwerk sterk is gegroeid, blijft de interactie achter. Dit heeft ook negatieve gevolgen voor het bereik van gedeelde content.

Internetbureau Yes2web onderzocht de interactie van fans op de 2.000 grootste Nederlandse Facebookpagina's van bedrijven. Het aantal fans laat het afgelopen jaar een sterke groei zien van gemiddeld 9,2% per maand. Ook het aantal door de bedrijven geplaatste berichten is sterk toegenomen, van gemiddeld 0,7 tot 1,1 berichten per dag.

Rendement
Het verzamelen van fans in de vorm van ‘likes' is echter niet genoeg om optimaal rendement uit een Facebook-pagina te halen. Het algoritme van Facebook bepaalt namelijk dat alleen fans die regelmatig in contact komen met de pagina ook alle berichten te zien krijgen. Om het bereik van content op Facebook te vergroten, is dus interactie met fans belangrijker dan het aantal fans en het aantal geplaatste berichten of ‘posts'.

Kansen
Uit het onderzoek blijkt dat de interactie met Facebook-fans achterblijft bij het aantal pagina-likes. Bedrijven laten dus kansen liggen wat betreft het activeren van potentiële klanten. Zo ligt het gemiddelde aantal reacties op een in het weekend geplaatst bericht veel hoger dan op een doordeweekse post. Toch verschijnen veruit de meeste berichten op doordeweekse dagen.

Responstijd
Hoewel het aantal likes voor individuele bedrijfsberichten en het delen daarvan is toegenomen, blijft het aantal reacties relatief laag. Daarbij is de gemiddelde responstijd – de snelheid waarmee het bedrijf een bericht van een fan beantwoordt – sinds januari verdrievoudigd. “Zo blijft natuurlijk de interactie laag”, reageert Riona Dietvorst-Doolaard, account executive bij BOOM Communicatie. “Als een bezoeker de moeite neemt een reactie achter te laten, biedt hij of zij het bedrijf de kans om een positieve indruk te maken en de drempel tot interactie te verlagen. Niet alleen voor die ene bezoeker, maar ook voor de fans die normaal alleen liken of delen. Een korte responstijd is dus een vereiste voor een succesvolle bedrijfsmatige inzet van Facebook.”

Geraadpleegde bron: Yes2web.nl.