Archief

Brand love

[intro]Mensen kunnen daadwerkelijk gevoelens van liefde ervaren voor een merk. Met een studie naar ‘Brand Love' toonden de onderzoekers Batra, Ahuvia en Bagozzi in 2012 al aan dat consumenten oprechte affectie kunnen hebben voor een merk. Mensen kunnen zich identificeren met een merk, een positieve emotionele connectie ervaren en zelfs passie. ‘Brand love', die liefde tussen consument en merk, is in die zin vergelijkbaar met de liefde tussen personen. De één betekent hierbij veel voor de ander.[/intro]

Merktrouw 

Merken die erin slagen echte gevoelens van liefde op te wekken, blijken een trouwe achterban op te bouwen die aan het merk verbonden wil zijn. De gevoelens van ‘brand love' leiden onder andere tot een positieve mond-tot-mond reclame, merktrouw, verminderde prijsgevoeligheid en het vergeven van problemen rond een merk. Merkliefde leidt dus tot waarde. Door op een bewuste manier aan de slag te gaan met ‘brand love', kunnen merken tegen een stootje en creëren zij ‘fans'.

Inmiddels denken veel merken na over hun betekenis voor klanten. Grote merken, maar ook kleine merken. Want, merkliefde werkt aanstekelijk en lokt interactie uit. Hoewel de theorieën van Batra, Ahuvia en Bagozzi zich in eerste instantie richten op de grote, bekende merken (voorbeelden alom bekend), is inmiddels wel gebleken dat ‘brand love' ook van toepassing kan zijn op kleine, lokale merken. Lees de columns van BOOM-adviseurs David Westveer en Joop Maas hierover.

Ook voor mij?

‘Brand love' ontstaat niet zomaar. Het is vooral een reactie op merken die zichzelf zijn en blijven, consequent zijn en niet met alle winden meewaaien. Merkliefde ontstaat bij een match tussen merken en klanten. De klik is er als een merk luistert en inspeelt op de behoeften van de klant. Het verschijnsel treedt voornamelijk op als merken – groot of klein – authentiek, uitgesproken en relevant zijn.

Onze JEI-aanpak helpt merken en organisaties hun identiteit vast te stellen en authentiek, uitgesproken en relevant te zijn. Zo zijn het gedrag, de communicatie en de symbolen van een merk of organisatie gericht en effectief in te richten. Niet zelden levert dat ‘brand love' op.

Geraadpleegde en aangehaalde bron: Rajeev Batra, Aaron Ahuvia, Richard P. Bagozzi (2012). Brand Love. Journal of Marketing: Vol. 76.