Archief

TOEGANG TOT DIGITALE KENNIS

Leden van de Zeeuwse Bibliotheken kunnen zich aansluiten op de databank van de Koninklijke Bibliotheek. Daarmee kunnen zij een enorme hoeveelheid publicaties, e-books, tijdschriften, kranten en databases aanboren die in de gewone bibliotheek en op het internet niet te vinden zijn. Om dat bekend te maken, is er campagne gevoerd.

Toegang tot de digitale bibliotheek kost 15 euro per jaar. Daarmee kan men een schat aan informatie aanboren over onderwerpen als recht, wetenschap, geschiedenis en kunst. Wetenschappelijke naslagwerken van Oxford University Press bijvoorbeeld, of de Algemene Databank Wet- en Regelgeving. Ook mag men onbeperkt gebruik maken van een aantal kostbare online abonnementen, zoals de newsportal LexisNexis. De leden van de Zeeuwse Bibliotheken kregen als eerste groep in Nederland de kans om een abonnement te nemen op de ‘digitale bibliotheek'.

De digitale bibliotheek richt zich op een publiek dat opgeleid is op hbo- of academisch niveau en een bovengemiddelde interesse heeft in minimaal één van de onderwerpen die in de databases te vinden zijn. Het gemeenschappelijke kenmerk van deze doelgroep is hun hang naar kennisvergroting. Vandaar dat BOOM het verruimen van kennis als insteek heeft gekozen voor de campagne. Het statement ‘15,- = kennis2' geeft aan dat er maar een kleine investering voor nodig is om een enorme hoeveelheid extra kennis op te doen. De slogan refereert aan de formule ‘E = MC2' van Einstein. Een look-a-like van deze toonaangevende wetenschapper is in de campagne verwerkt in de voor hem zo kenmerkende pose met de tong uit zijn mond. In concept, toon en vorm is de campagne volledig afgestemd op een hoog opgeleid publiek. Dat geldt ook voor de pay off: ‘Toegang tot de inhoud'.

Met een advertentiecampagne in de dagbladen, een bannercampagne op relevante websites en promotie binnen de muren van de bibliotheken zelf, werd het publiek gewezen op de digitale bibliotheek.