Archief

LAYAR BRENGT KVK-THEMA TOT LEVEN

De nieuwjaars- en eindejaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel kennen een dynamischere inhoud en aankleding dan andere jaren. Dit geldt voor alle vertrouwde elementen van het programma (het netwerkplein, de inspiratiesessies en de uitreiking van de Prijs voor Creatief Ondernemerschap) en voor een nieuw onderdeel, de ‘Winkelstraat van de Toekomst'. Deze liep als een catwalk door de bijeenkomsten heen. De retailbranche diende namelijk als voorbeeldsector. Om de vernieuwde insteek van de bijeenkomsten te benadrukken, ontwikkelde BOOM Communicatie een uitnodiging met augmented reality.

Hierbij werd gebruik gemaakt van Layar, een app voor smartphones en tablets. De app legt met een druk op de knop een digitale laag over een daarvoor ontwikkeld ontwerp, bijvoorbeeld een kaart, advertentie of productverpakking. Activering vindt plaats door het ontwerp online aan Layar te koppelen. Binnen de daarvoor ontworpen omgeving kan de digitale laag vervolgens worden gevuld met interactieve elementen. Deze elementen, bijvoorbeeld social mediabuttons, verschijnen bij het scannen van het ontwerp.

Op de uitnodigingen van de KvK-bijeenkomsten komt de ondernemer die op de catwalk staat tot leven dankzij Layar. Ook verschijnt er een aanmeldbutton en zijn links naar de Facebook- en Twitter-pagina's van KvK toegevoegd. De extra dimensie verhoogde de attentiewaarde van de uitnodiging en verlaagde de drempel tot participatie. Het leverde veel positieve reacties op. Niet alleen van uigenodigde ondernemers, maar ook van het Layar-team dat de waardering uitsprak over de door BOOM getoonde creativiteit.