Archief

ONLINE CAMPAGNE CREËERT COMMUNITY

Metrologie is terug te vinden in het dagelijkse leven van iedereen. Weegt een kilo bananen precies 1.000 gram? En krijgt u tot de laatste druppel genoeg benzine als u een liter tankt? NMi begeeft zich als marktleider in deze wereld, onder meer met het testen, certificeren en kalibreren van meetinstrumenten. Voor de promotie van hun internationale congres Milestones in Metrology' in Venetië, startte NMi een campagne.

Hoewel NMi zich wereldwijd marktleider mag noemen, acteert het bedrijf in een nichemarkt. De doelgroep is qua absolute omvang beperkt en is geografisch verspreid over de hele wereld. Dat maakt conventionele communicatie complex. Na een bureauselectie liet NMi de keuze vallen op BOOM voor het opzetten van een campagne voor het promoten van het congres in Venetië. Een korte inventarisatie en enkele strategische sessies gaven richting aan de campagne.

Als thema voor het congres is gekozen voor: 'Moving Metrology'. NMi is namelijk altijd in beweging om zijn positie als marktleider verder te ontwikkelen. De locatie voor het congres was Venetië, Italië. En dat is niet toevallig. Eveline Janse, PR- en communicatieadviseur van NMi: “Venetië is een locatie die past bij onze internationale ambities. Het is al vele eeuwen een inspirerende plek, waar zich vele belangrijke wetenschappelijke en metrologische ontwikkelingen hebben voltrokken. Grootheden als Marco Polo, Galileo en Leonardo DaVinci hebben er een belangrijk deel van hun leven doorgebracht”. Eveline Janse noemt ook een praktische reden: “Ons kantoor in Italië bevindt zich op een steenworp afstand van Venetië, wat het organisatorisch interessant maakt”.

De campagne omtrent het congres kreeg niet alleen het werven van bezoekers tot doel. NMi profileerde zich met de campagne ook inhoudelijk; als innovatieve kennishouder. Ook kreeg de campagne tot doel de producenten, eindgebruikers en wetgevers op het gebied van metrologie samen te brengen en te binden. De dialoog moest er niet alleen zijn tijdens de conferentie, maar ook in de aanloop naar en na afloop van het congres. Om de wijd verspreide internationale doelgroep te bereiken en blijvend een dialoog aan te kunnen gaan, is gekozen voor een sterke focus op online communicatie. Met succes, want de campagne heeft de doelstellingen op alle fronten waargemaakt.

De campagne is gelanceerd met een dynamische commercial, die in Venetië is opgenomen. Het is eigenlijk meer een filmische trailer, met prachtige beelden uit het cultuurhistorische hart van Venetië, in combinatie met de hedendaagse metrologische toepassingen in die stad. Het thema 'beweging' komt in bijna elk shot terug. Om de interesse van de doelgroep aan te wakkeren, werd de trailer via social media en e-mail verspreid. De social media toolbar bood bezoekers de mogelijkheid om de commercial te delen via sociale of zakelijke netwerken. De virale werking die hier van uit ging zorgde voor uitbreiding van de 'Milestones-community'. In de aanloop naar het congres kregen zij de meer inhoudelijke filmpjes met de key-note speakers van het congres te zien.

Een achterliggend doel was het genereren van traffic naar de website. Hierop werd meer informatie gegeven over NMi, het congres en de locatie. De congreswebsite was in wezen de centrale pijler in de campagne. De website werd ontwikkeld op het reeds bestaande NMi-platform, dat hiervoor heringericht werd.

Ook voor de toe te passen webtools en de mogelijkheden tot interactie werd gekozen voor integratie met bestaande weboplossingen. Zo was er een interactieve koppeling met LinkedIn. Het zakelijke en internationaal karakter van dit netwerk werd ten volle benut. Denk hierbij aan de mogelijkheden tot discussie, het opzetten van kleinschalig onderzoek (polls) en het ontmoeten van branchegenoten. Verder werden er ook koppelingen tot stand gebracht met Twitter, zodat iedereen kon meediscussiëren over de specifieke onderwerpen van het congres.