Archief

HET ZIT GOED MET DE KENTEKENCARD

Alle papieren kentekenbewijzen worden op termijn vervangen door de kentekencard: het kentekenbewijs op creditcardformaat. De RDW (voorheen ‘Rijksdienst voor het Wegverkeer') is verantwoordelijk voor deze operatie. Een communicatiecampagne wees Nederland begin 2014 op de komst van de kentekencard.

De vervanging van de papieren kentekenbewijzen vindt plaats bij elke aan- of verkoop van een kentekenplichtig voertuig, zoals een auto, motor of scooter. De verwachting is dat op deze manier in 2018 alle papieren kentekenbewijzen zijn vervangen door kentekencards.

Nuchter
Eigenaars van voertuigen krijgen dus pas te maken met de nieuwe kentekencard als zij een ander voertuig kopen. De publiekscampagne kondigde die verandering aan. Dat gebeurde met name met online bannering en via commercials op de nationale radiozenders. De campagne-insteek, -thematiek en pay-off legde nadruk op de betrouwbare oplossing die de RDW met de nieuwe card biedt: ‘Dat zit goed'. Koen Peeters, senior communicatieadviseur van de RDW: “BOOM Communicatie heeft ons geholpen nuchter, zakelijk en doelgericht naar ons project te kijken. Ze hebben het communicatieprobleem vakkundig afgepeld tot de kern en ons verrast met de uitkomst. ‘Maak het klein', adviseerden ze. ‘Presenteer het niet als groot nieuws. De verandering laten zien en vertrouwen kweken is voldoende'. We varen nog steeds op die koers. Inmiddels hebben we dankzij BOOM onder meer ook een PR-strategie en een social media-strategie. Daar zijn we gekomen via hun gestructureerde aanpak, die ons juist ook voldoende ruimte en vrijheid bood”.

Nationale publiekscampagne 
De RDW heeft voor de samenwerking met BOOM Communicatie gekozen na een aanbestedingsprocedure. Peeters begeleidde dit proces namens de RDW: “In het aanbestedingstraject zijn de deelnemende communicatiebureaus onder meer beoordeeld op strategie, media-inzet, bereik, prijs, aanpak, boodschap en creativiteit. BOOM Communicatie stak er duidelijk bovenuit”.

BOOM Communicatie ontwikkelde het campagneconcept en de campagnestrategie, verzorgde een online campaign en een radiocampagne, ontwikkelde in samenwerking met de RDW een actiesite en creëerde ondersteunende content zoals infographics, informerende instructiefilms, leaflets en webteksten. Daarnaast kreeg de RDW tijdens de uitrol van de campagne ondersteuning op het gebied van PR en social.