Archief

EEN DUIDELIJKE BOODSCHAP VAN VELPA

Om een nieuwe enveloppenlijn te introduceren, startte Velpa een crossmediale campagne, gelanceerd via de social media. Centraal hierin staat het personage ‘Donny D.', een zogenaamde maffiabaas. Hij spreekt duidelijke, op de ontvanger afgestemde taal; precies zoals dat met de enveloppenserie het geval is. Door de virale aanpak van de campagne, gingen doelgroepen gepersonaliseerde enveloppen naar elkaar verzenden, zodat zij zelf meteen de mogelijkheden van de enveloppen konden ervaren.

Velpa is gespecialiseerd in verzendoplossingen en heeft door de jaren heen een ruime ervaring opgebouwd in het produceren en bedrukken van enveloppen. De Digiline-envelop, het via de campagne geïntroduceerde product, is een envelop met speciale luchtkanalen in de hoeken en een hitte- en dus printbestendig venster. De enveloppen zijn met name geschikt voor digitaal bedrukken en dus voor gepersonaliseerde mailings, kleinschalige acties en bijvoorbeeld het pretesten van mailings. Niet alleen de tenaamstelling en het adres kunnen nu eenvoudig worden afgestemd op de ontvanger, maar ook de hele vormgeving.

Met de door BOOM ontwikkelde campagne richtte Velpa zich op creatieven en producenten. Deze twee doelgroepen hebben uiteenlopende eisen en behoeften. Daarom werd er gesegmenteerd gecommuniceerd met een afgestemde boodschap. Bij producenten, zoals drukkerijen en grafische dienstverleners, lag de nadruk op het kostenvoordeel en de technische specificaties. Bij de creatieve sector, denk aan communicatie- en reclamebureaus, werden de esthetische en functionele aspecten benadrukt.

De campagne werd crossmediaal opgezet, met zowel online als offline-activiteiten. Centraal in de campagne staat de figuur Donny D., die is afgeleid van personages uit maffiafilms. In zijn profiel op LinkedIn is te lezen dat hij een voormalige ‘Fund Collector' is die zijn opleiding volgde aan de ‘School Of Life'. Zijn specialiteit: mensen laten communiceren. Met zijn dwingende, intimiderende karakter was Donny D. een opvallende verschijning die in de aanloop van de campagne de doelgroepen op een humoristische wijze volgde. Hierbij zijn naast LinkedIn ook Twitter en Facebook ingezet. Het doel hiervan was het creëren van ´buzz´, het prikkelen van de doelgroep en het bereiken van mensen die normaal gesproken onbereikbaar zouden zijn.

Aansluitend op de inzet van social media is door middel van een direct mail opgeroepen om een gratis proefpakket aan te vragen op de campagnewebsite. Het deel van de doelgroep dat geen actie ondernam, werd op een ludieke, maar dwingende wijze door Donny aangesproken om alsnog naar de site te surfen met teksten als: ‘You're going to sleep with the fishes' en 'I'll feed you to the pigs'. Via de actiewebsite konden bezoekers ook zelf een dreigement sturen naar hun contacten. De ontvanger kreeg dan een gepersonaliseerde ‘dreigbrief' op de deurmat, die overigens wel te herleiden was naar de afzender.

Goede reacties
Gilbert van Zanten, marketingmanager van Velpa, is enthousiast over de resultaten: “Donny D. werd in de social media zeer goed gevolgd. De campagnesite is door de doelgroep bijzonder vaak bezocht en op de proefpakketten meten we een conversie van 7,5%!”.