BELGIË ZOEKEN, GOEREE BOEKEN
Zoeken naar België, maar boeken in Goeree. Dat was het doel van de targetingcampagnes van de VVV in onze buurlanden België en Duitsland. Iedereen die daar via het internet op zoek was naar een vakantieverblijf aan de Belgische kust, kreeg overal op het web de schoonheid van het Zuid-Hollandse eiland Goeree te zien.
Mensen die zich oriënteren op een vakantie aan de Belgische kust zijn in veel gevallen niet op de hoogte van de alternatieven die er noordelijker te vinden zijn. Zij zijn dus onbekend met de aantrekkelijke kenmerken van het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee, zoals de enorm brede zandstranden, het weidse landschap en de authentieke dorpen. Om het toeristische Goeree op het netvlies te krijgen van potentiële vakantiegangers in Duitsland en Vlaanderen, startte BOOM Communicatie voor de VVV een online targetingcampagne. Wie vanuit de Duitse regio's Nordrhein Westfalen en Rijnland Palts via trefwoorden op zoek ging naar een accommodatie aan de kust van onze zuiderburen, kreeg tijdens het internetten overal banners te zien die de schoonheid van de stranden op Goeree toonden. Wie gegrepen werd door deze sfeerimpressies kon zich verder oriënteren op een speciaal hiervoor ingerichte website met meer informatie over het eiland, inclusief diverse aanbiedingen van recreatieondernemers. Op deze pagina's kwam naar voren dat Goeree meer te bieden heeft dan de fraaie kuststrook alleen. De schone, brede zandstranden zijn echter wel het belangrijkste verkoopargument richting potentiële gasten en werden op die manier dan ook ten volle benut in de online campagne. Ook in Belgisch Limburg en Vlaams Brabant werden internetgebruikers geattendeerd op een strandvakantie op het Nederlandse eiland Goeree.
De online campagne is één van de actiepunten uit het door BOOM vervaardigde promotieplan voor de VVV. Met de online campagne is de VVV in staat om met een gering budget een hoge conversie te bereiken. Het grote voordeel van een targetingcampagne is de volledig afgestemde aanpak. Niet met een enorm budget massamediaal aan de gang gaan en maar hopen dat de doelgroep het oppikt, maar alleen de mensen benaderen die zeer gericht op zoek zijn gegaan naar bepaalde informatie. Het is dan bekend waar hun interesse naar uit gaat en daar kan vervolgens op ingespeeld worden. Bijkomend voordeel is dat er dus ook mensen benaderen kunnen worden die interesse tonen in een product of dienst van de concurrent. In dit geval richtte de targetingcampagne zich op mensen die in eerste instantie interesse hadden getoond voor een vakantie aan de Belgische kust. De campagne verbreedde hun blik, waardoor een vakantie in Goeree opeens ook tot de mogelijkheden behoorde.