Archief

21 MAAKT SAMEN ÉÉN

Alle 21 scholen van KPO Roosendaal zijn voorzien van een eigen logo. Hierbij werd gekozen voor een ‘endorsed' benadering, waarin zowel de individuele school als het grotere geheel naar voren komt. Kees Mens, lid van het College van Bestuur: “We benadrukken hiermee de kracht van het collectief, maar behouden tegelijkertijd het unieke en kleinschalige van elke basisschool”.

Binnen een ‘endorsed identity' presenteert een merk zich als het ware in twee lagen. In dit geval de individuele scholen enerzijds en de koepelorganisatie anderzijds. Hierbij was het de uitdaging om de samenhang én eigenheid van de beide lagen te bewaken. Dus zonder te vervallen in een strak keurslijf of eenheidsworst, wat onvoldoende recht zou doen aan de eigenheid van de scholen.

Een endorsed identity wordt vaak met een familiemetafoor verduidelijkt: ‘voornaam-achternaam'. Binnen KPO heeft iedere school dezelfde achternaam (KPO) en er is gemeenschappelijk DNA: namelijk de missie, visie, kernwaarden en kernkwaliteiten van de stichting KPO. Daarnaast heeft iedereen ook een eigen voornaam, als aanduiding van de eigen identiteit.

Om de gewenste eenheid in verscheidenheid voor 21 scholen te realiseren, werkte BOOM Communicatie een palet uit van kleuren en vormen als basis voor alle logo's. Naast de hoofdkleuren oranje en blauw van de koepel, heeft elke school zelf nog twee extra kleuren uit het kleurenpalet gekozen. Daarnaast werd er een eenduidige naamstelling vastgesteld. Zo heeft ‘De Watermolen' nu de naam ‘KPO Basisschool de Watermolen' gekregen en is ‘KBS De Appel' veranderd in ‘KPO Basisschool De Appel'.

Als lid van het College van Bestuur van KPO Roosendaal is Kees Mens tevreden met het resultaat van de veranderingen: “Iedereen kan nu duidelijk zien dat onze scholen bij elkaar horen, maar toch uniek zijn. We kunnen ons als KPO als een sterke onderwijsinstelling presenteren, terwijl onze scholen dat op lokaal niveau individueel kunnen. We combineren het beste van twee werelden: de voordelen van het kleinschalige en de voordelen van de schaalgrootte die we gezamenlijk als KPO-organisatie hebben”.