Archief

BIC CRISTAL GAAT VOOR EXTRA LANG

Iedereen heeft er weleens mee geschreven, getekend, gekrabbeld of er op geknauwd. Het is dan ook niet voor niets ‘de meest gegeten pen' ter wereld. Maar ook klassiekers hebben af en toe aandacht nodig. Zoals met de brandingcampagne voor de BIC Cristal pen. Het accent lag daarbij op outdoorreclame en de campagne was drie weken op grote schaal landelijk te zien. Daarna rolde de campagne zich uit over diverse andere Europese landen.

BOOM Communicatie ontwikkelde het creatieve concept voor de campagne, rekening houdend met de internationale toepasbaarheid ervan. Daarom is gekozen voor een concept met een universele boodschap die zowel in Nederland als in het buitenland toepasbaar is. Krachtig in zijn eenvoud en daardoor begrijpelijk voor een brede, heterogene doelgroep met enorme verschillen in onder meer leeftijd en cultuur. Naast het creëren van het communicatieconcept ontfermde BOOM zich over de executie en adviseerde het samen met haar partners over de in te zetten offline en online mediakanalen.

In de campagne wordt een beeldmetafoor benut die gebruik maakt van het mechanisme ‘overdrijving'. Een pentekening van een giraffe met een extreem lange nek trekt de aandacht. Die extra lange nek laat zien dat de BIC-pen ontzettend lang mee gaat. Ook de pay off legt daar nadruk op: ‘Gaat ultralang mee'.

De Cristal-pen is al jaren één van de ‘vlaggenschepen' van BIC. De pen is inmiddels ruim 60 jaar oud, maar is nog steeds zo ‘vers' als op de dag dat hij op de markt kwam. Het simpele en uiterst herkenbare design is nooit gewijzigd. De pen is inmiddels zo'n stijlicoon dat het gerenommeerde Museum of Modern Art in New York het in haar permanente collectie heeft opgenomen.

De Cristal-pen is dus bij iedereen wel bekend. Het blijft echter wel zaak de brand awareness bij de doelgroepen op peil te houden. Deze campagne is ontwikkeld met dat doel, terwijl er tevens een producteigenschap onder de aandacht wordt gebracht die mogelijk nog niet bij iedereen tussen de oren zit: de lange gebruiksduur van de pen.