ADMINISTRATIE IN NIEUWE VORM
ZZP-ers en dga's steken hun energie graag in de zaken waarin zij zelf goed zijn. Toch zitten ze soms tot diep in de avond te cijferen, ingewikkelde formulieren in te vullen en moeten ze – aanhikkend tegen de deadline – tijdig hun BTW-administratie aanleveren bij de boekhouder. Twee vooruitstrevende ondernemers ontwikkelden een oplossing voor dit probleem. Zij schakelden BOOM Communicatie in om het merk van hun nieuwe joint venture neer te zetten. Het resultaat: Filans.
Met Filans wordt de boekhouding een stuk eenvoudiger. BOOM ontwikkelde het merk als het alternatief voor de gevestigde orde. Waar de traditionele financiële administratie gekoppeld is aan stapels papier, meedogenloze deadlines en onverwachte aanslagen, staat Filans door in te zetten op een online dienstverlening voor gemak, snelheid en transparantie. Deze merkwaarden kwamen boven water in een JEI-sessie, waaruit BOOM bovendien de input kreeg voor het ontwikkelen van de naam ‘Filans'. Deze naam neigt auditief sterk naar de Engelse woorden ‘freelance' en ‘finance' en heeft een relatie tot het Nederlandse ‘balans'. Het bijbehorende logo en de huisstijl zijn ontwikkeld op basis van de merkwaarden. Een frisse, transparante uitstraling passend bij een ‘challenger'-merk.
Paul van der Baan, één van de initiatiefnemers van Filans: “Ik merk dat de financiële administratie voor veel ondernemers een struikelblok is. Denk aan BTW-aangifte, loonadministratie, VPB-aangifte, aangifte IB, dividend, successierechten, jaarrekeningen enzovoorts. Ondernemers zien door de bomen het bos niet meer en concentreren zich liever op hetgeen waarin ze écht goed zijn. Men heeft behoefte aan betrouwbare administratie, gericht op gemak en ontzorging. En dat tegen een acceptabele prijs. Dat is precies waar wij als Filans voor kunnen zorgen, omdat we onze dienstverlening anders inrichten dan de gebruikelijke administratie- en boekhoudkantoren”.
Filans zet in op een goede en snelle online dienstverlening, in een markt die momenteel nog wordt gedomineerd door intensieve relaties tussen boekhouder en de ondernemer. Cliënten van Filans kunnen hun gegevens 24/7 aanleveren en vanaf elke plaats ter wereld de gewenste rapportages ophalen tegen een scherpe, vaste prijs. Om dit te kunnen faciliteren ontwierp BOOM een transparante, eenvoudige website. Gebruiksvriendelijkheid stond daarbij hoog in het vaandel. Zo kan de bezoeker heel eenvoudig aankruisen welke rapportages hij wil laten verzorgen. Er verschijnt dan direct een overzichtelijk kostenplaatje. Met één druk op de knop heeft de cliënt de officiële offerte dezelfde dag nog in zijn mailbox.
De online dienstverlening van Filans faciliteert ondernemers in het cijferwerk en levert de benodigde output om weloverwogen keuzes te maken op financieel vlak. Filans speelt hiermee in op het gegeven dat voor veel ZZP-ers en dga's administratieve handelingen worden gezien als beslommeringen, terwijl de uitkomsten hiervan in de vorm van berekeningen, rapportages en prognoses juist als zeer belangrijk worden ervaren.