IDENTITEIT EN IMAGO BIJ ELKAAR BRENGEN
In de meest ideale situatie stemmen uw identiteit en imago volledig overeen. Uw doelgroep kent u, heeft een realistisch beeld van wat u te bieden heeft en waarin u zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Hoewel100% overeenstemming feitelijk onhaalbaar is, kunt u met een sterke positionering een heel eind in de goede richting komen. Een positioneringstraject helpt daarbij.
Distributeur van verpakkingsmaterialen en -machines LC Packaging doorliep zo'n proces. Het bedrijf treedt nu nóg professioneler naar buiten op de internationale markt. LC Packaging heeft vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Hongarije, Engeland en Roemenië. Al deze vestigingen werkten tot voor kort met verschillende bedrijfsnamen en hadden ook ieder een andere uitstraling. In Nederland werd daarnaast – in plaats van over LC Packaging – nog vaak gesproken over Lammers & van Cleeff, een naam die tekort doet aan het internationale karakter van de organisatie. “Het werd tijd om het bedrijf beter in de markt te zetten en ons sterker te gaan profileren tussen andere internationale spelers”, aldus Lucas Lammers, algemeen directeur van LC Packaging.
Eenheid
Hans van den Boom, directeur en senior communicatieadviseur van BOOM geeft aan hoe het positioneringstraject vorm kreeg: “Een strategische aanpak stemmen we altijd af op de klant en diens specifieke situatie. Voor LC Packaging was het belangrijk om de organisatie professioneler in de markt te zetten en de cohesie en synergie die tussen de verschillende vestigingen bestaat te benadrukken. Die vertaalslag is gemaakt met één naam en één huisstijl. De vestigingen treden nu, in lijn met de identiteit, als een eenheid naar buiten.” De bedrijven veranderen hun naam in LC Packaging. Allemaal voeren ze de nieuwe huisstijl in. De ‘x' als bindend element in de stijl komt terug op de websites, communicatiematerialen, het wagenpark en in productnamen zoals Baxmatic. Voor de vestiging in Hongarije is vanwege de grote naamsbekendheid van de bedrijfsnaam Texpack gekozen voor een gefaseerde aanpak; deze huisstijl wordt reeds in lijn gebracht met die van LC Packaging; de naamsverandering volgt echter pas later.