BOUWEN AAN EIGEN POSITIE
Het bouwconcept Rianthuis speelt in op de behoefte aan betaalbare nieuwbouwwoningen. Op basis van een prijsindicatie en een elftal basistypen, kunnen klanten via een website op maat hun droomhuis creëren. Aannemingsbedrijf Fraanje, die het concept in de markt zet, is vervolgens in staat dit droomhuis te realiseren.
Het bouwconcept is te vergelijken met het aanschaffen van een maatpak voor de prijs van een confectiepak. Bijkomend voordeel is dat het pak vooraf is te zien, voelen en passen. Op basis van deze ervaring kan het worden gesneden tot een maatpak. Door te starten met een basisidee kunnen klanten hun wensen immers beter inschatten en aangeven. Dit geldt zeker voor een nieuwbouwwoning; het is vaak moeilijk om vooraf alle opties te overzien en de juiste wensen te formuleren. De basistypen helpen hierbij, waarna er vervolgens een droomhuis naar eigen inzicht gecreëerd kan worden. Bij elke stap staat een adviseur klaar om vragen te beantwoorden. Een aantrekkelijk en bijzonder concept, dat ook als zodanig moet worden gecommuniceerd.
En juist aan de communicatie schortte het nog. Fraanje nam BOOM Communicatie in de arm om het merk, dat de naam ‘Multiwoning' droeg, onder de loep te nemen. Hiervoor hanteerde BOOM de beproefde JEI-aanpak waarin de eigen identiteit van een organisatie, product of dienst centraal staat. Door middel van diverse bevragingen en participatiesessies met Fraanje werden de uitgangspunten vastgesteld voor een gerichte positionering. Hier kwamen een herkenbare merkidentiteit en een doeltreffende concurrentiestrategie uit voort. Vanuit die vastgestelde strategie en merkwaarden werd vervolgens invulling gegeven aan de communicatie rondom het bouwconcept. Dit had onder meer gevolgen voor de naamstelling. ‘Multiwoning' werd ‘RiantHuis', dat veel beter aansluit bij de merkwaarden van het concept en bij de wensen van de doelgroep.
Na het merkbepalings- en positioneringstraject is het voor Fraanje helder op welke manier de markt het meest doeltreffend bewerkt kan worden en voor welke motieven de doelgroep vatbaar is. Ook het ontwikkelde communicatieconcept ‘Architect van ons eigen geluk' is daar bijvoorbeeld op afgestemd. Dit communicatieconcept onderstreept de merkbelofte ‘van basiswoning naar uw droomhuis'. Het appelleert aan de emotionele waarden rondom het bouwen van een huis, wat voor de doelgroep geen alledaagse gebeurtenis is.