Vooronderzoek en strategische sessies
Door middel van een vooronderzoek zijn de uitgangspunten voor de communicatie van het gedragsveranderingsprogramma inmiddels vastgesteld. “Belangrijk zijn met name de integrale aanpak en de keuze voor een positieve, verbindende profilering,” licht Rens Bogers toe, communicatiespecialist bij BOOM. “Het programma wordt bovendien neergezet als separaat merk, dat samen met de sporters optrekt.”
Wat nu volgt, zijn twee strategische JEI-sessies met in- en externe stakeholders. In de sessies gaat de projectgroep op interactieve en inspirerende wijze aan de slag met de identiteit en de communicatieaanpak van het programma. Bogers: “We halen informatie op, brengen de discussie op gang en komen tot gerichte adviezen. Daarbij spelen we in op gedragsveranderingstheorieën die hun waarde hebben bewezen, maar we voegen ook nieuwe inzichten toe.” De opbrengst voor de Dopingautoriteit is een concreet sturingsinstrument voor de ontwikkeling en uitrol van de communicatie.
Samen winnen
“De gestructureerde en strategische aanpak van BOOM was voor ons doorslaggevend in de bureaukeuze,” zegt Erik Duiven, senior voorlichter topsport bij de Dopingautoriteit. “We hebben behoefte aan advies waarmee we gericht en blijvend sturen op gedragsmotivatoren. Wij hebben veel kennis van de topsport en het thema doping in huis; BOOM brengt specifieke expertise in op het gebied van identiteit en de beïnvloeding van gedrag via communicatie. Zo komen we samen tot het beste resultaat.” Bogers schaart zich achter die woorden: “Het is vanuit ons vakgebied natuurlijk een interessant vraagstuk, maar bijdragen aan een schone sport ligt als voetbaltrainer ook nog eens erg dicht bij mijn persoonlijke interesses en normen. Deze opdracht werkt dan ook erg stimulerend!”, sluit Bogers af met een knipoog.