Illuxtron zelfbewust in de spotlights
Het bedrijf Ledsprogress, producent van led-armaturen, is één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Gestart in een schuur, is deze onderneming naar een broedplaats voor startups verhuisd en van daaruit ging het hard.
Quinten van de Vrie, CEO van het bedrijf vertelt er terecht trots over: “Het bedrijf groeide behoorlijk en er moest kapitaal bij om door te kunnen groeien. Toen investeerders er een paar miljoen euro in staken, ging het dan ook echt hard. In vier jaar tijd zijn we gegroeid naar een bedrijf met 35 medewerkers, 10 miljoen euro omzet en 20 miljoen op de radar”.
Toch gaat al die groei niet zonder slag of stoot. “Nee, dat klopt”, lacht Van de Vrie: “Het is enorm snel gegaan. Voor het management, voor het personeel en voor de klanten. Er was dan ook behoefte aan herijking, koersbepaling en aandacht voor personeel en cultuur. Vandaar dat we BOOM Communicatie om advies hebben gevraagd.”
Hans van den Boom en Joop Maas, senior strategisch adviseurs van BOOM, startten met een JEI-positioneringstraject. Van den Boom hierover: “We zien bij veel snelgroeiende bedrijven dat zij zo druk zijn, dat focus op de koers soms wat naar de achtergrond verdwijnt. Terwijl die focus juist zo belangrijk is in zo’n groeifase. Want je kunt wel hard gaan, maar ga je ook de juiste kant op? Vandaar dat we doorgaans starten met de door ons ontwikkelde methodiek JEI, dat staat voor ‘Je Eigen Identiteit’. Het is essentieel om eerst te weten wie je bent en waar je voor staat, om dit vervolgens aan te scherpen en goed naar buiten te brengen. We werken dus ‘inside-out’. Omdat wij als externe adviseurs met een analytische blik naar het bedrijf kijken, komen er doorgaans zaken naar voren waar niet direct aan gedacht is; of althans nooit knopen over zijn doorgehakt. Wij zijn daarin heel pragmatisch”.
“Uit de analyses kwam bijvoorbeeld naar voren dat het bedrijf haar naam Ledsprogress beter kon laten varen”, licht Joop Maas toe. “Onder de moederorganisatie Ledsprogress werden verschillende merken gevoerd, wat richting de markt tot onduidelijkheid kon leiden. Met Ledsprogress als moederorganisatie en de drie merken Illuxtron, AC Lyne en EyeLeds, was een nieuwe merkenarchitectuur wenselijk. Ook omdat de corporate naam Ledsprogress niet meer aansloot bij de koers die met de JEI-methode was bepaald. We stelden dan ook voor het belangrijkste merk Illuxtron als corporate naam te gebruiken, hetgeen direct in goede aarde viel. Het bedrijf heet dus voortaan Illuxtron International; een naam die ook gelijk het internationale karakter van het bedrijf benadrukt.”
Robuuster maken
Om het merk Illuxtron krachtiger in de markt te kunnen zetten, is het bestaande logo robuuster gemaakt. Omdat het bedrijf snel groeit en er geen tijd is om uitgebreide huisstijlintroducties te doen, is er gekozen voor een gefaseerde overgang. Vandaar dat er een restyling met behoud van herkenbaarheid heeft plaatsgevonden. Ook omdat Illuxtron in de markt al een goede reputatie heeft opgebouwd. Maas: “Uiteraard prefereren wij een huisstijlintroductie op één moment, maar we zijn wel pragmatisch genoeg om – als dat in de praktijk niet haalbaar is – te zoeken naar werkbare alternatieven”.