Merkgestuurd
Het gevaar van een te sterke focus op user experience, is dat de organisatie zichzelf verliest. Doordat de aandacht teveel uitgaat naar de gebruiker, verdwijnt de eigen boodschap naar de achtergrond. Met als gevolg dat belangrijke project- of organisatiedoelstellingen in het gevaar komen. Om zelf aan het roer te blijven, is het van belang om integraal na te denken over diensten, interactie en communicatie. Wij hanteren daarom een inside-out-aanpak, waarbij we starten vanuit het merk en de positionering. We tasten eerst het interne domein af, voordat we extern kijken naar doelgroepen of gebruikers. Vanuit daar gaan we op zoek naar ‘shared values’. Alleen door de essentie van het merk te begrijpen en dat te verbinden met een naadloze customer expierence, ontstaan effectieve platformen, corporate websites, businessapps en intranetten.
Corporate website voor Reclassering Nederland
Na een gewonnen aanbestedingstraject, uitgezet onder drie geselecteerde online bureaus, realiseerde BOOM in samenwerking met Axendo de nieuwe corporate website voor Reclassering Nederland. Het project startte met een uitgebreid kwantitatief en kwalitatief onderzoek binnen de eigen organisatie en onder stakeholders. Ook lichtten we data en gebruikersgegevens van de ‘oude’ website door en brachten we customer journeys in kaart.
Uit het onderzoek bleek dat de inhoud van de bestaande website onvoldoende actueel was. Daarnaast sloot het portal qua inhoud en niveau niet goed aan op de behoeften van uiteenlopende stakeholders. Een ingewikkelde navigatiestructuur en verouderde techniek maakten het voor gebruikers moeilijk om voor hen relevante informatie te vinden en benaderen. Dat resulteerde in een heldere opdracht: zorg voor duidelijke en toegankelijke informatie voor – en interactie met – álle stakeholders. Daarnaast moest de reputatie van de organisatie als dé reclasseringsexpert en ‘partner of choice’ in heel Nederland versterkt worden.