Grote doel
In het instellingsplan staat uitvoerig beschreven dat de HZ University of Applied Sciences werk maakt van ‘uitdagend onderwijs’, ‘praktijkgericht onderzoek en valorisatie’, ‘het docentschap’, ‘innovatie en groei’, ‘een hoogwaardige en inspirerende campus’ en ‘de beheersing van de transitie’. Niet alleen deze strategische prioriteiten worden beschreven, maar ook de benodigde initiatieven en uit te voeren acties. Het zijn concrete stappen die richting de missie en het ‘grote doel’ van de hogeschool worden gezet.
Adri de Buck, voorzitter van het College van Bestuur van de HZ, omschrijft dit doel als volgt: “Over vier jaar is de HZ een hogeschool die nog meer dan nu midden in de samenleving staat. We bieden dan uniek en hoogwaardig onderwijs aan. Dat vinden we niet zomaar zelf, maar dat wordt als zodanig door externe partijen erkend. Dan hebben we ons ook doorontwikkeld als ‘University of Applied Sciences’, zoals sinds enkele jaren in onze naam staat. We profileren ons meer en meer als kennisinstituut met praktische inslag, ofwel: als hogeschool voor toegepaste wetenschappen. Dat alles bij elkaar is onze stip aan de horizon.”
Bewustzijn vergroten
Het instellingsplan vormt een duidelijk en samenhangend strategisch document waarmee de hogeschool concreet stuurt op realisatie van initiatieven en op het bewustzijn bij stakeholders. Het plan is echter een lijvig document dat daardoor niet meteen de interesse aanwakkert van de stakeholders. Het plan is daarom door BOOM herschreven tot een voor een breder publiek toegankelijk document. De hogeschool vind het namelijk belangrijk dat interne en externe stakeholders bewust zijn van de koers van de instelling en daarover worden geënthousiasmeerd.
Tegenovergestelde richting
Om de inhoudelijke interesse naar het plan te stimuleren, is gekozen voor een onconventionele vorm. Het plan start in de toekomst. Met praktijkverhalen die een beeld schetsen van hoe het er in de dagelijkse praktijk over vier jaar aan toe gaat. Het plan neemt de lezer vervolgens stap voor stap mee ‘terug’ naar de huidige situatie. Daarbij wordt duidelijk welke initiatieven en acties de hogeschool genomen heeft en welke overwegingen en keuzes daarbij een rol hebben gespeeld. Hiermee is het instellingsplan niet het zoveelste beleidsplan dat een stip aan de horizon zet en daarover gaat vertellen, maar een prikkelend verhaal dat de lezer de ‘roadmap’ naar de toekomst laat ervaren in tegenovergestelde richting. Het plan is inmiddels vertaald naar diverse uitingsvormen. Onder andere naar een beeldende populaire versie van het plan. Lezers dienen hierbij een gesloten verpakking te openen waarbij zij worden uitgedaagd om ‘een blik te werpen in de toekomst’. Ook is er een instructieve en geanimeerde introductiemovie ontwikkeld.