De noodzaak van vooronderzoek
Besluiten moet je niet nemen op basis van aannames. Diep van binnen weten we dat allemaal wel. Toch nemen organisaties dat risico vaak. Ze slaan goed vooronderzoek over in het najagen van...
Twinfield is een gevestigde naam bij accountants en administratiekantoren. Twinfield groeide uit van pionier tot een van de grootste webdiensten voor online boekhouden in Europa. Door de huidige positie in de markt en de komst van de nieuwe generatie software, was een herpositionering wenselijk. Het nieuwe gedachtegoed werd met een nationale communicatiecampagne gelanceerd. De campagne communiceert duidelijk en concreet de meerwaarde van Twinfield voor (nieuwe) klanten én voor partners en accountants. Dat gebeurt onder meer met een inzet op de kanalen radio, online en outdoor, waarbij Twinfield werkt aan een ‘top-of-mind’-positie.
Bij het definiëren van het merk Twinfield kwam een sterke en authentieke identiteit naar voren. Twinfield heeft het vermogen om goed naar ondernemers te luisteren en gaat actief aan de slag met vragen uit de markt. Daarnaast begrijpt Twinfield accountants en administratiekantoren als geen ander, door de jarenlange intensieve samenwerking. Het bedrijf is er in geslaagd financiële experts en ondernemers zo efficiënt, slim en prettig mogelijk samen te laten werken. Klanten en partners kiezen juist om die aspecten voor Twinfield en kunnen er op vertrouwen dat de verwachtingen worden waargemaakt.
“Twinfield is een open, persoonlijk bedrijf met korte lijnen, dat goed luistert naar de marktvraag”, verklaart Luuk Schils het succes. Als adviseur vanuit BOOM leidde hij het brandingtraject en de nationale campagne die hierop werd gebaseerd. “Na een verkenning en analyse, hebben we in een JEI-sessie met Twinfield de (unieke) eigenschappen kunnen vaststellen op basis van feitelijke informatie. Deze kenmerken hebben we vertaald in een aantal waarden die de onderneming hebben gebracht waar ze nu staat en moet brengen waarheen het verder wil ontwikkelen. Deze fase in onze JEI-aanpak vinden wij bij BOOM heel belangrijk. Hiermee kun je in een organisatie een breed bewustzijn creëren over je identiteit, welke uitgangspunten er gelden, waar je voor staat en welke bakens er gelden voor succes. Dat is dan voor iedereen helder. Bovendien vormen die inzichten de basis voor het ontwikkelen van een effectieve campagne”.
Vanuit het vastgestelde merk ontwikkelde BOOM een nieuw communicatieconcept. Om het merk Twinfield met alle specifieke kenmerken duidelijk neer te kunnen zetten, werd het merkconcept ‘twinnen’ ontwikkeld. Gebruikmakend van dit woord benoemt Twinfield met diverse statements de voordelen voor klanten, die tot ‘Twinners’ zijn omgedoopt. Schils: “‘Twinnen’ is de creatieve verwoording van de innovatieve manier van samenwerken, waarbij ondernemers en boekhouders beiden kunnen doen waar ze écht goed in zijn. Met ‘twinnen’ wordt bovendien een nieuw werkwoord gelanceerd. Het woord heeft een bewuste connotatie met ‘winnen’. ‘Twinnen’ gaat namelijk veel verder dan het traditionele boekhouden. Of er nu wordt samengewerkt tussen verschillende systemen, tussen financiële medewerkers en directie, of met een accountant die een jaarrekening opstelt en adviezen geeft; het is altijd een unieke manier van efficiënt, slim en prettig samenwerken”.
Die meerwaarde komt naar voren in de tagline ‘Twinners boekhouden slimmer’, die voor de campagne werd ontwikkeld. Het statement zegt veel over de opbrengst van de producten en diensten van Twinfield. Theo Reijnders, head of Marketing bij Twinfield hierover: “In september hebben we de interface van Twinfield NEO gelanceerd. Dit is de basis voor een nieuwe beleving van functionaliteiten, waarbij eenvoud en slim de aspiratiewaarden zijn. Software moet voor de gebruiker makkelijk zijn en voor je gaan werken. Dit noemen we smart accounting. Men heeft altijd gemakkelijk in- en overzicht in de boekhouding. De informatie wordt op het juiste tijdstip en op de juiste manier aangeboden, zonder dat klanten zelf moeten gaan zoeken. Dat scheelt tijd en moeite. Daarnaast laat Twinfield zich makkelijk koppelen aan andere software die klanten al hebben of die ze willen gaan gebruiken. Heel flexibel dus”.
Om het gedachtegoed van ‘twinnen’ goed te laten landen, ontwikkelde BOOM een geïntegreerde communicatiecampagne met commercials op de landelijke radiozenders, reclame op masten langs snelwegknooppunten en een uitgekiende online inzet. Als platform voor de campagne werd de campagnewebsite www.twinnen.nl ingericht. Hier wordt het ‘twinnen’-concept met storytelling verklaard. Ondersteunend werd – samen met Twinfield – alle benodigde content gecreëerd, zoals infographics, een animatiefilm en webcontent.
Twinfield International N.V. is onderdeel van Wolters Kluwer Tax & Accounting. Wolters Kluwer is wereldwijd marktleider in fiscale, boekhoud- en auditdiensten. Online boekhouden via Twinfield richt zich op flexibel boekhouden voor zowel kleine als grote organisaties. Hierbij wordt op een efficiënte, veilige en directe manier informatie gedeeld tussen administratie- of accountantskantoor en ondernemers. Zie voor meer informatie www.twinfield.nl. Eerder ontwikkelde BOOM voor Twinfield de Matchmaker-campagne.