In vijf stappen naar een converterende website
De conversiedoelstelling is bepaald en SMART geformuleerd, maar hoe zorgt u er als bedrijf voor dat bezoekers ook daadwerkelijk op ‘die grote groene knop’ klikken? In vijf stappen verhoogt u de conversie.
Stap 1: vorm een duidelijk beeld van klanten en hun doelen
Wie zijn uw bezoekers en wat komen zij doen op uw website? Met andere woorden: wat zijn de toptaken die ze willen uitvoeren? Om dat te bepalen, benut u klantinterviews, (online) enquêtes, uw data en statistieken (Google Analytics!) en analysemethoden. Op basis van data over onder meer behoeften, wensen, interesses, gebruiksmomenten, interacties en zoekwoorden, formuleert u een aantal persona’s en scenario’s. Een persona is een concreet, waarheidsgetrouw profiel van een fictieve websitebezoeker, waarin zijn of haar motieven, wensen en doelen worden beschreven. Elke persona heeft specifieke frustraties die voorkomen moeten worden (pains) en bepaalde behoeften waarin voorzien moet worden (gains). Hiermee zijn scenario’s te schetsen: u beschrijft welke paden een bezoeker af kan leggen om tot de gewenste conversie te komen.
Stap 2: richt de website in op specifieke koopfasen