Toekomstgerichte bedrijfsvoering dankzij ‘Zoom Out / Zoom In’ van Hagel en Brown

Nu onderzoeken wat je later moet zijn

De ‘Zoom Out / Zoom In’-strategie van John Hagel en John Seely Brown (2018, Deloitte) helpt bedrijven en instellingen in hun snelste route naar het toekomstbeeld dat hen op lange termijn succesvol en relevant moet houden. Twee perspectieven staan centraal: de verre toekomst (10-20 jaar) en de nabije toekomst (6-12 maanden).

https://www.boomstrategie.nl/sites/default/files/downloads/modellen/boom-zoom_out-zoom-in.pdf

De methodiek is gebaseerd op de werkwijze van succesvolle technologische bedrijven. Het model kent twee perspectieven van waaruit de organisatieontwikkeling wordt bekeken:

 

1. De verre toekomst (10-20 jaar) –  Zoom Out (Envision & Focus)

– Hoe ziet onze branche eruit over tien tot twintig jaar?

– Wat voor bedrijf of instelling moeten wij zijn om in die verre toekomst succesvol te zijn?

 

2. De nabije toekomst (6-12 maanden) – Zoom In (Define & Mobilize)

– Welke stappen moeten wij als organisatie de komende zes tot twaalf maanden zetten om de ontwikkeling naar die verre toekomst zo snel mogelijk te realiseren?

– Wat zijn de twee of drie meest veelbelovende initiatieven; kunnen die op genoeg steun rekenen en hoe maken we de vooruitgang meetbaar?

 

Flexibel blijven

Opvallend is dat in deze methodiek de periode van één tot vijf jaar vooruit kijken vrijwel geheel wordt overgeslagen. Immers: wie slechts vijf jaar vooruit kijkt, kan zichzelf er gemakkelijk van overtuigen dat de organisatie en de omgeving er in grote lijnen nog wel hetzelfde uit zullen zien als nu. Bij het tien tot twintig jaar vooruit kijken is het vrijwel onmogelijk in een onveranderde situatie te geloven. Het dwingt te aanvaarden dat de organisatie er na verloop van tijd drastisch anders uit zal zien. Daarmee groeit het besef dat iets dat nu onbeduidend lijkt, op termijn wel eens grote impact kan hebben. Die mindset helpt om flexibel te blijven en steeds weer opnieuw te bekijken welke ontwikkelingen er zijn en wat daarvan de impact is, zodat bijsturen mogelijk is. In wezen komt iedere dag de vraag terug wat er de volgende dag voor nodig is om de eindbestemming te bereiken. Dat zullen deels zaken zijn die men van tevoren niet had kunnen zien aankomen. En zelfs als het betekent dat ook de eindbestemming moet worden bijgesteld, is dat zinvol. Want dat betekent dat de organisatie flexibel genoeg is om datgene te doen wat nodig is.

Download het ‘Zoom Out / Zoom In'-model van Hagel en Brown

De methode ‘Zoom Out / Zoom In’ helpt organisaties in het dagelijks toewerken naar de toekomst van hun branche.

Bestand downloaden

Interessante berichten over dit model